Nieuws Actueel

Scheepswerf Bijlsma bouwt casco’s af

Van onze redactie 18 november 2015

Scheepswerf bolsward

De vraag naar zeeschepen is nu weer zo groot, dat ze bij de Veka Bijlsma Shipyard in Lemmer casco’s afbouwen die eerder nog niemand leek te willen hebben.

De Artic Group in Noorwegen bestelde bij Veka Bijlsma Shipyard het casco van een ruim 90 meter lange 3250T Bijlsma Trader. Dat schip was aanvankelijk bedoeld als reguliere vrachtvaarder. Vanaf volgend jaar zal het visvoer langs zalmkwekerijen in de Noorse fjorden moeten gaan brengen. "Het is een van de rompen die we in Tsjechië en China hebben laten bouwen", zegt projectleider John van Cappellen. "Een overblijfsel van de contracten die Wagenborg in Delfzijl vanwege de slappe tijd heeft moeten afkopen."

Nauwe fjordenNa vier eerdere bestellingen gaf Koninklijke Wagenborg in 2006 de werf in Lemmer opdracht voor nog eens achttien schepen, de langste aaneengesloten order uit de geschiedenis van Bijlsma. Door de crisis pakte dat succes anders uit. De buitenlandse werven zijn inmiddels door de Veka Group afgestoten, maar in het overdekte droogdok in Lemmer wordt nog altijd volop gebouwd. Voor hun nieuwe opdrachtgever zaagden de scheepsbouwers ruim een maand geleden zo’n 20 meter uit de romp weg, zodat de fishfoodcarrier straks makkelijker kan manoeuvreren in de soms nauwe fjorden. Voor dat inkorten moest het 450 ton zware achterschip naar achteren worden geschoven.

Peulenschil"Dat was eigenlijk zo gedaan", vertelt Van Cappellen. "De mannen van kraanbedrijf Sarens vonden het een peulenschil, maar het zag er wel impossant uit. "Op dit moment zijn de lassers en ijzerwerkers druk bezig de twee helften aan elkaar te lassen van wat straks Artic Junior zal gaan heten. Het schip krijgt een zijdeur, waardoor twee heftrucks de bigbags vol zalmvoer aan boord kunnen rijden. Eenmaal bij de kwekerij wordt dat krachtvoer met 'een ingenieus selfsupporting unloading system' afgeleverd. Naast de vaste kern van 24 medewerkers zijn er nu 70 inhuurkrachten op de scheepswerf aan het werk. "Dat worden er ook niet veel meer. We betrekken wel veel mensen hier uit de omgeving." Het afgelopen jaar bouwde Bijlsma twee riviercruisers en twee duwboten. "Sinds januari dit jaar zien we de vraag weer helemaal stijgen", zegt Van Cappellen. De nieuwe generatie vrachtschepen moet echter wel veel langer zijn dan hun voorgangers.

RoemeniëNa het voltooien van de Artic Junior volgt een tweede ombouwklus. Een Roemeense scheepsromp moeten ze in Lemmer ombouwen tot vrachtschip voor cementpoeder. Dit zeeschip moet juist weer 10 meter langer en verdiept worden. "Daarmee kunnen we in ieder geval tot aan september vooruitkijken. Daarnaast is er nog een contract dat voor 99 procent rond is,waarmee we tot aan januari 2017 vooruit kunnen." Het gaat dan om twee scheepscasco’s van 4500 ton uit Roemenië, die verlengd moeten worden tot 6000 ton.