Nieuws Actueel

Hoe kon het zo misgaan bij schoenenreus Macintosh?

Natasja de Groot en Peet Vogels | Foto: Jan de Groen 23 december 2015

Macintosh Schoenen Failliet

Macintosh Retail, moeder van schoenenketens Manfield, Dolcis, Invito en Scapino, is het zoveelste slachtoffer van de crisis én de moordende concurrentie in de schoenenbranche. Het bedrijf kreeg gisteren uitstel van betaling. En dat terwijl de consumenten het geld juist weer laten rollen. Het AD onderzoekt hoe het kan dat zo'n groot bedrijf op de rand van de afgrond komt.

Schoenenverkopers moeten zich in ieder geval niet rijk rekenen nu de economie aantrekt. "Vooral gezinnen met kinderen die minder te besteden hebben, kiezen voor gemak en kopen het liefst schoenen in de aanbieding", constateert retaildeskundige Gino Thuij van onderzoeksbureau van GfK.

De crisis heeft er hard ingehakt bij de schoenenbranche, stelt Thuij. In 2011 werd er nog 2,2 miljard euro uitgegeven aan schoenen. Dit jaar stokt de omzet bij 1,97 miljard.

Macintosh is met 550 winkels in de Benelux en 5500 personeelsleden een groot bedrijf dat dreigt om te vallen. Maar uniek is de situatie niet. Eerder vielen de ketens House of Shoes, Schoenenreus, Ardenberg (Van Dalen en Dr Adams) om.

VerliezersDe verliezers hebben één ding met elkaar gemeen: ze hebben te laat gereageerd op veranderend consumentengedrag. Dat dreigt nu ook Macintosh fataal te worden. "Het bedrijf heeft te laat ingezet op de opkomst van online winkelen. Zelfs nu halen ze nog maar 10 procent van hun omzet uit de webshop", stelt Robert Jan Vos, analist bij ABN Amro. "Macintosh had er veel meer in moeten investeren"

Retaildeskundige Paul Moers vindt dat Macintosh de merken veel duidelijker had moeten profileren. "Scapino bijvoorbeeld is een onduidelijk merk. En Dolcis en Manfield lijken juist weer heel erg op elkaar. Maak een keuze en concentreer je op je sterke merken."

Ook wijt Moers de financiële problemen aan gebrekkig optreden van het management. "Het is een strategische blunder. Macintosh heeft constant alle signalen gemist. De opkomst van internet, maar ook de toegenomen concurrentie aan de onderkant van de markt. Zara en H&M verkopen ook schoenen. Ze modderen maar wat aan."

FormuleDe financiële problemen spelen Macintosh al langer parten. Het concern heeft wel geprobeerd het tij te keren door een aantal onderdelen af te stoten, zoals Kwantum en de Britse schoenketens. Maar de verkoop bracht nauwelijks geld op.

Voor Macintosch dreigt het doek te vallen, maar hoe zit het met andere ketens? Volgens deskundigen ligt de formule in een combinatie van verkoop via online en 'fysieke winkels en een 'eigen' smoel.

SlimIn een recent onderzoek van GfK zeggen Nederlanders in 2020 te verwachten 25 tot 30 procent van hun uitgaven aan kleren en schoenen online te doen. Daar zullen schoenenwinkels op moeten anticiperen, zoals familiebedrijf Nelson Schoenen dat slim doet. "Wij stellen de klant centraal en zijn innovatief", zegt Inge van der Voort, commercieel manager bij Nelson. "We hebben een breed assortiment voor dames, heren en kinderen. Klanten kopen niet alleen in de winkel of alleen op internet, maar doen beide. Ze komen vaak in de winkel voor advies en er staan webzuilen waar ze online kunnen bestellen. Desgewenst kan de klant de schoenen de dag erop in de winkel ophalen of thuisbezorgd krijgen."

Bij Nelson is er geen vuiltje aan de lucht. Maar volgens retaildeskundige Thuij zijn nog niet alle schoenketens boven jan. "Waar andere sectoren die crisis achter zich laten, kan de vlag nog niet uit bij schoenketens. Het zal ook in 2016 lastig worden."