Nieuws Actueel

Segway maakte faam niet waar

Van onze redactie 17 april 2015

Image 4861360

Maar zoals met alles wat een sprookje lijkt, is er niet altijd een happy end. Segway is deze week in handen gekomen van het Chinese bedrijf Ninebot, producent van elektrische stascooters. Nota bene het bedrijf dat enkele maanden geleden nog door Segway werd beschuldigd van ordinair jatwerk. De stascooters van Ninebot lijken verdacht veel op Segways, maar zijn meer dan de helft goedkoper.

Goedgemutst Piet Kruijt uit Den Bosch, directeur van Segway Nederland, is goedgemutst. "De Chinezen hebben een sterk merk gekocht. En als ze Segways goedkoper kunnen maken door in het Verre Oosten te produceren, zal dat de markt alleen maar toegankelijker maken," zegt hij daags nadat het overnamenieuws ook tot Den Bosch is doorgedrongen. "Want eerlijk gezegd wist ik nergens van."

De Segway is 'enorm gehypet', erkent Kruijt en heeft zijn faam als handzaam en milieuvriendelijk vervoermiddel voor bedrijf en particulier nooit waargemaakt. Allereerst is daar de prijs. "Ons goedkoopste model kost 6.750 euro. Exclusief btw," zegt Kruijt.

Importheffingen Niet alleen de dure dollar nekt de Segway, ook de hoge importheffingen die Nederland op de stascooter legt. Kruijt: "Nederland steunt de elektrische auto fiscaal, maar legt tegelijkertijd een importheffing op een elektrische Seway. Waarom? Ik weet het niet, maar het is onvoorstelbaar." Ten opzichte van vorig jaar is de Segway 25 procent duurder.

Kruijt schat dat er in Nederland drieduizend Segways rondrijden: 80 procent wordt bedrijfsmatig gebruikt, onder meer door stadswachten, magazijnmedewerkers, touroperators en verhuurbedrijven. Consumenten gebruiken de Segway volgens Kruijt 'voor de fun', om naar het werk te gaan in steden waar je moeilijk kunt parkeren of omdat ze bijvoorbeeld hart- of MS-patiënt zijn, ofschoon de verzekeraars niet bepaald gul zijn als het om vergoeding gaat.