Nieuws Actueel

Shell nog niet uitgeblust

Martijn Vervest 19 mei 2014

Het sterkste Nederlandse merk van 2014 is volgens een vandaag verschenen rapport van merkwatcher Brand Finance Royal Dutch Shell. De lijst bestaat uit een top 50 van de meest gewaardeerde Nederlandse merken. De bedrijven doen het over het algemeen goed; van meer dan tachtig procent is de merkwaarde toegenomen. Lees ook:Shell favoriete werkgever Ondanks het feit dat Shell dit jaar bijna twee miljard aan merkwaarde verloor, is het net als vorig jaar het meest waardevolle merk van Nederland. Het verlies is mede veroorzaakt door dalende olie- en gasprijzen. Shell heeft zijn tekorten dit jaar proberen op te vangen door het afstoten en afslanken van onderdelen in Noorwegen, Japan en Australië. Op de wereldwijde lijst is Shell wel gedaald, van de 12de naar de 18de plaats. Nederland De totale waarde van alle Nederlandse merken in de top 50 is dit jaar 101 miljard, tegenover 95 miljard vorig jaar. Hardste stijger lijkt Philips te zijn, met een groei van bijna twee miljard staat het bedrijf momenteel op een vierde plaats. Relatief gezien is DSM één van de grootste stijgers van het jaar. Zij stijgen met zes plaatsen naar plaats 29. Hun merkwaarde groeide in één jaar tijd met ruim negentig procent. De top 5 blijft ongewijzigd ten opzichte van 2013. Banken Uit het rapport blijkt dat met name een aantal financiële instellingen merkwaarde heeft verloren. De betrokkenheid van de Rabobank bij de LIBOR-affaire heeft niet alleen geleid tot het vertrek van bestuursvoorzitter Piet Moerland, maar heeft ook de reputatie van de Rabobank flink beschadigd. Ook ING en ABN AMBRO leveren veel in ten opzichte van vorig jaar. Intellectueel eigendom Dit jaar is door Brand Finance voor het eerst gekeken naar intellectueel eigendom. Dit onderdeel is uitgevoerd door Novagraaf, één van de grootste internationale adviesbureaus op het gebied van Intellectueel Eigendom. Volgens Alexander Hagen van Novagraaf hebben Nederlandse ondernemeingen hun zaken goed op orde. “Veel Nederlandse organisaties zijn zeer internationaal georiënteerd en lijken daarbij het belang van goede merkbescherming te erkennen.”