Nieuws Actueel

Silk-Ka: Jetset-luxe uit Hengelo

Van onze redactie 29 april 2015

Patrick Oude Groeniger Lenneke Lingmont

Een bloemist in Londen had voor een mondain jetsetfeestje 30.000 zijden pioenrozen nodig, om onder een doorzichtige dansvloer te leggen. Hij bestelde ze in Hengelo. Net als de decorateurs van luxe warenhuis Printemps in Frankrijk en ook het chique modemerk Dolce & Gabbana wist de weg naar Twente te vinden: binnenkort staan in al hun winkeletalages over de hele wereld zijden bloemdecoraties van Silka-Ka uit Hengelo.

NamaakPatrick Oude Groeniger pakt in de showroom een prachtige roos uit de vaas. De bloem die hij laat zien is op haar allermooist: de blaadjes zijn in volle glorie opengevouwen. Aan het voorzichtig omkrullen van de blaadjes en de piepkleine bruine puntjes is te zien dat het verwelken over een dag begint. Het is allemaal namaak. „Deze worden in China met de hand gemaakt.” Wie zijn ogen niet gelooft en wil voelen, wordt nog steeds knap bedrogen: de blaadjes hebben dat zachte fluweelachtige van een echte roos. „Ze kosten dan ook 35 euro per stuk.”

AllergieOude Groeniger is directeur van Silk-Ka, leverancier van zijden bloemen. Dat was geen vrije keuze. Hij begon ooit in de bloemenzaak van zijn ouders in Hengelo. Hij bleek talent te hebben, deed mee aan kampioenschappen en werd zelfs Nederlands kampioen bloemschikken. Maar een allergie maakte een eind aan die succesvolle carrière.

Eigen ontwerpDe overstap naar zijden bloemen was niet heel simpel. „Ze worden bijna allemaal in China gemaakt en in het begin hebben we daar gewoon de verkeerde dingen gekocht. Er wordt veel rotzooi geproduceerd. Daar zijn we snel mee gestopt. Via andere importeurs leerden we de goede producenten kennen. En tegenwoordig ontwerpen we onze eigen collectie.”

KwaliteitDe kwaliteit van Silk-Ka werd gewaardeerd. Tuincentra als Intratuin en Borghuis werden vaste afnemers. Maar ook het buitenland ontdekte het Hengelose bedrijf. Niet helemaal toevallig: Oude Groeniger presenteerde zich nadrukkelijk op buitenlandse beurzen.

Maison ManonAl die grote namen betekenen echter niet dat Oude Groeniger nu zijn neus ophaalt voor de thuismarkt. Een van zijn favoriete klanten bijvoorbeeld is het Enschedese interieur-stylingbedrijf Maison Manon. „De grootte maakt niet uit, het is gewoon fijn om met zo’n bedrijf te werken omdat daar ons product mooi tot z’n recht komt.”

LuxeDat neemt niet weg dat Silk-Ka zich meer en meer op het zeer luxe segment richt. Dat is namelijk een groeimarkt: „ We krijgen echt de gekste aanvragen. Onlangs van een winkelketen in China. Die willen in zeshonderd winkelcentra shops inrichten met onze bloemen. Wij verkopen geen losse bloemen, maar altijd een concept. Zo is onze showroom ook ingericht. We presenteren bloemen en takken in samenhangende groepen.”WerknemersMet al die grote internationale klanten is het bijna verbazingwekkend dat Silk-Ka slechts 26 mensen in vaste dienst heeft. Oude Groeniger: „Ik wil het graag overzichtelijk houden. In onze branche heb je te maken met pieken en dalen. Die schommelingen moet je kunnen opvangen dus we werken veel met freelancers en flexwerkers. Maar gelukkig gaat het altijd wel ergens op de wereld goed. Daar zitten dan onze klanten.”