Nieuws Actueel

Sinterklaas blijft liever thuis

Martijn Vervest 5 december 2014

Onlinewinkels hebben hun weekomzet door de sinterklaasaankopen flink zien toenemen. De omzet van webshops nam in de vijf weken voor Sinterklaas met 27 procent toe ten opzichte van hun gemiddelde weekomzet. De verkoop van Sinterklaascadeaus in de periode van 1 november tot 5 december is daarmee goed voor een kleine 170 miljoen euro aan extra online omzet. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van Thuiswinkel.org uitgevoerd door marktonderzoeker GfK.Een krappe 60 procent van de ondervraagde webwinkeliers zegt dit jaar een toename van de feestdagenomzet te zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar hun gemiddelde weekomzet in de eerste drie kwartalen op 128 miljoen euro lag, was dat in de weken voor Sinterklaas 162 miljoen euro. De totale onlinebestedingen in de sinterklaasperiode komen hiermee uit op 811 miljoen euro.Vertrouwen"Het vertrouwen in de economie is weer stijgende, wat terug te zien is in de omzetontwikkeling voor Sinterklaas". Duidelijk is dat rond de feestdagen steeds meer consumenten de weg naar het (mobiele) web weten te vinden, constateert Gino Thuij van GfK.BestedingenWijnand Jongen, directeur van de belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org noemt het opvallend dat consumenten gemiddeld meer besteden bij meer webwinkels. "We zijn met name reuze tevreden over de online speelgoedaankopen die zorgen dat online speelgoedondernemers het jaar goed kunnen afsluiten."BezorgingOok PostNL merkt de stijging in het aantal onlineverkopen. Het postbedrijf bezorgde dinsdag voor het eerst een recordaantal van één miljoen pakketten.