Nieuws Actueel

'Sjoemelsoftware' autowereld veel groter dan Volkswagen

Van onze redactie 23 september 2015

Image 5267654

Dat stelt directeur Jos Dings van de Europese belangenorganisatie Transport en Environment. Hij werkt samen met de Amerikaanse organisatie die het Volkswagen-schandaal naar buiten bracht. Dings krijgt steun van onderzoeksinstituut TNO. Het instituuut acht het 'zeer goed mogelijk' dat nog meer autofabrikanten in de VS door de mand gaan vallen vanwege te hoge praktijkemissies. OpzetTransport en Environment is al langer bezig met de verdachte uitstoot van dieselauto's. ,,Uit het bewijs dat wij hebben verzameld zien wij een enorme afwijking bij verschillende autofabrikanten tussen uitstoot in laboratoria en de uitstoot bij normaal gebruik. Opel en Daimler bijvoorbeeld hebben exact dezelfde afwijkende resultaten. Het is heel moeilijk deze resultaten te behalen zonder bewuste opzet'', stelt Dings onomwonden.Dings denkt dat het VW-schandaal het topje van de ijsberg is. ,,Ik verwacht dat meer fabrikanten tegen de lamp gaan lopen. Ik zou het erg vreemd vinden als het hier bij blijft. Onze resultaten wijzen uit dat Volkswagen niets bijzonders is qua afwijkende resultaten.''ManipulerenUit diverse onderzoeken blijkt al langer dat auto's in laboratoria opvallend veel schoner presteren dan op straat. Veel merken laten dezelfde verdachte testresultaten zien als Volkswagen, die al heeft toegegeven met software de resultaten te manipuleren.Volgens Dings is het niet mogelijk om direct bewijs voor fraude te kunnen leveren. ,,Dat is vrijwel onmogelijk. Dan moet je de software van de auto's hacken en door miljoenen codes gaan om het stukje software te vinden dat de emissie-apparatuur aan of uit zet. Maar als de resulaten zo afwijken dan blijft er maar een verklaring over: fraude. ''Bij Volkswagen is inmiddels gebleken dat dit komt door intelligente software die de specifieke testomstandigheden herkent en de schadelijke uitstoot daarop meteen aanpast. Hierdoor komt de auto tot wel 700 procent schoner uit de test dan hij bij normaal gebruik op straat zal laten zien.TrucsDings weet dat fabrikanten allerlei trucs uithalen om de testresultaten te manipuleren. ,,Je kunt er voor zorgen dat de accu niet op zal laden bij de test. Dat scheelt energie. Of ze pompen de banden snoeihard op, kitten de portieren dicht of halen de rechterspiegel er af om de weerstand te verminderen.''Ook het testen zelf is niet helemaal zuiver. ,,De fabrikanten shoppen in de testcentra. En ze zoeken natuurlijk niet het testcentrum uit dat ze het leven moeilijk zal maken. Er is veel concurentie op die markt. De testcentra beloven in feite dat ze met zo laag mogelijke testresultaten komen.''Volgens Dings is de tijd gekomen om op te treden. ,,Wat we nodig hebben is een onafhankelijke autoriteit die echt gaat testen. In Amerika bellen ze nu kopers op met de vraag om de gekochte auto een paar dagen te testen. Dat doen we in Europa niet. Er is niemand hier die verantwoordelijk is en kijkt of de auto's doen wat ze moeten doen.''OnderzoekDe Europese Commissie zou nu onderzoek moeten gaan doen, net als de lidstaten. ,,Italië heeft al gezegd dat ze dit verder uit gaan zoeken. Nederland heeft ook voldoende testfaciliteiten om dit te doen. Het is te gek voor woorden dat organisaties zoals de onze dit moeten doen.''Dings heeft de fabrikanten in het verleden meerdere malen geconfronteerd met zijn verwijten. ,,Ze ontkennen alles en zeggen dat de resultaten afwijken omdat mensen bijvoorbeeld als idioten rijden. Zij stellen simpel dat wij niet kunnen bewijzen dat ze zich niet aan de regels houden.''Wat Dings betreft moeten de emissie-eisen wettelijk worden bepaald op het dagelijkse gebruik van de auto in plaats van op testresultaten uit laboratoria, die zeer vatbaar zijn voor manipulatie.'Geruchten'Harald Bresser van de belangenorganisatie voor autofabrikanten RAI wil niet ingaan op 'geruchten': ,,Volkswagen heeft een probleem, dat moge duidelijk zijn. Maar we moeten maar eens afwachten, wat er bij Volkswagen aan de hand is moet je niet verwarren met geruchten over de Europese situatie.''Bresser meent dat fabrikanten in Europa binnen de grenzen van de wet opereren. ,,Ze handelen binnen de grenzen van het nog net toelaatbare. Bijvoorbeeld door banden heel erg hard op te pompen. Maar dat mag wel. Je zoekt als fabrikant net die randjes op. Dat begrijp ik wel, want het gaat om veel geld.''Volgens Bresser is er wel degelijk oog voor problemen met de testomgeving: ,,Binnen Europa is men bezig met real driving tests. Dan kijk je naar het dagelijkse gebruik van een auto. Dat zal alleen nog een paar jaren duren. De huidige tests zijn oud en gemaakt om auto's onderling op hun brandstofverbruik te kunnen vergelijken. Het is evident dat die test aangepast moet worden en dat moet wat ons betreft zo snel mogelijk ingevoerd worden.''ErnstigVolgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA is er geen bewijs dat de auto-industrie op grote schaal sjoemelt met milieutesten van uitlaatgassen. ACEA neemt de zaak bij Volkswagen naar eigen zeggen zeer ernstig en blijft in gesprek met de Europese Commissie en nationale overheden om het vertrouwen in de auto-industrie en schone dieseltechnologie te waarborgen. De Duitse overheid is inmiddels een onderzoek begonnen naar het dieselschandaal bij Volkswagen.