Nieuws Actueel

Skyline Dordt verandert

Van onze redactie 22 juni 2015

Image 5020088

Geen woning zal hetzelfde zijn op Stadswerven. Bewoners mogen op de vrije kavels zelf bepalen hoe diep of breed hun huis wordt. Wel moeten ze voldoen aan een 'kavelpaspoort', een minimaal pakket van spelregels. Over een jaar moeten de waterwoningen er staan. ,,Deze zijn uniek in Dordrecht. Ze bestaan al in andere steden, maar niet in getijdengebied,'' vertelt stedenbouwkundige Edwin van Son van de gemeente Dordrecht.AppartementenHendrik Groeneweg van Groeneweg Van der Meijden Architecten en Stichting DE STAD vertelt over het toekomstige appartementencomplex. ,,Dit is een van de weinige hoge gebouwen. We denken erover om zonwering in te bouwen, omdat het gebouw waarschijnlijk veel zon gaat vangen. We overwegen zonnepanelen te plaatsen.'' Groeneweg heeft ook plannen voor het energiegebouw op de kruising van de Oranjelaan en de Noordendijk. Dat verliest zijn functie en kan heringericht worden. Bijvoorbeeld als woningcomplex met binnentuin, maar zonder dak.De gemeente bekijkt of er wat gedaan kan worden met de kraanbaan op de punt van Stadswerven. ,,We willen er trappen plaatsen en een uitkijkplatform,'' vertelt Edwin van Son. ,,Misschien kunnen we kijken of er meer mogelijk is, bijvoorbeeld horeca.''Een ander project is de entree van het Energiehuis. Daar komt een plein, zodat de ingang aan de kant van de parkeerplaats duidelijker wordt. Om het contact met het water te vergroten, wil de gemeente de scheepshellingen naar achter trekken zodat het water verder het land in stroomt. Van Son: ,,Dordrecht is met water verbonden. De woningen komen zo dicht mogelijk op het water te staan.''Elio Barone van Imbarcazione Barone rondvaarten wil met zijn burgerinitiatief Leefwerf De Biesbosch de schepen terug de stad inbrengen. ,,We staan hier op een stukje wereldgeschiedenis. Na de Tweede Wereldoorlogen werden hier schepen geklonken in het kader van het Marshall-plan. Daar moeten we echt trots op zijn.''

ROXANNE SEBESGeen woning zal hetzelfde zijn op Stadswerven. Bewoners mogen op de vrije kavels zelf bepalen hoe diep of breed hun huis wordt. Wel moeten ze voldoen aan een 'kavelpaspoort', een minimaal pakket van spelregels. Over een jaar moeten de waterwoningen er staan. ,,Deze zijn uniek in Dordrecht. Ze bestaan al in andere steden, maar niet in getijdengebied,'' vertelt stedenbouwkundige Edwin van Son van de gemeente Dordrecht.AppartementenHendrik Groeneweg van Groeneweg Van der Meijden Architecten en Stichting DE STAD vertelt over het toekomstige appartementencomplex. ,,Dit is een van de weinige hoge gebouwen. We denken erover om zonwering in te bouwen, omdat het gebouw waarschijnlijk veel zon gaat vangen. We overwegen zonnepanelen te plaatsen.'' Groeneweg heeft ook plannen voor het energiegebouw op de kruising van de Oranjelaan en de Noordendijk. Dat verliest zijn functie en kan heringericht worden. Bijvoorbeeld als woningcomplex met binnentuin, maar zonder dak.De gemeente bekijkt of er wat gedaan kan worden met de kraanbaan op de punt van Stadswerven. ,,We willen er trappen plaatsen en een uitkijkplatform,'' vertelt Edwin van Son. ,,Misschien kunnen we kijken of er meer mogelijk is, bijvoorbeeld horeca.''Een ander project is de entree van het Energiehuis. Daar komt een plein, zodat de ingang aan de kant van de parkeerplaats duidelijker wordt. Om het contact met het water te vergroten, wil de gemeente de scheepshellingen naar achter trekken zodat het water verder het land in stroomt. Van Son: ,,Dordrecht is met water verbonden. De woningen komen zo dicht mogelijk op het water te staan.''Elio Barone van Imbarcazione Barone rondvaarten wil met zijn burgerinitiatief Leefwerf De Biesbosch de schepen terug de stad inbrengen. ,,We staan hier op een stukje wereldgeschiedenis. Na de Tweede Wereldoorlogen werden hier schepen geklonken in het kader van het Marshall-plan. Daar moeten we echt trots op zijn.''[Author] ROXANNE SEBES