Nieuws Actueel

Slechte onderneming betaalt meer

Rik Nizet 25 september 2015

Slechte onderneming groot

Bedrijven die niet bekend staan als populaire werkgever, zijn gemiddeld 10 procent meer kwijt aan loonkosten dan bedrijven met een goede reputatie. Voor minder stapt talent niet over. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn naar de gevolgen van een positief en negatief employer brand. Werkgevers die niet zo’n goede naam hebben, betalen op jaarbasis ruim 3.400 euro per werknemer aan salaris dan bedrijven die wel bekend staan als een great place to work. Voor een onderneming met 10.000 werknemers kan dat oplopen tot wel 2.104.500 euro per jaar. De echte kosten van een negatief employer brand liggen waarschijnlijk nog veel hoger, als er ook gekeken wordt naar motivatie, productiviteit en het werkelijke personeelsverloop.

SalarisverhogingMeer dan de helft (54 procent) van de Nederlandse werknemers zou een baan bij een werkgever met een slechte reputatie meteen afwijzen, ongeacht de salarisverhoging die ze zouden krijgen. Zelfs een salarisverhoging van meer dan 10 procent, zou slechts 23 procent van Nederlandse professionals overtuigen om bij dat bedrijf te gaan werken. Deze bedrijven moeten beduidend dieper in hun buidel tasten om talent binnen te halen en te behouden.

Doorgroeimogelijkheden"Uit ervaring weet ik dat het voor het ene bedrijf lastiger is om personeel te werven dan voor het andere. Ook al liggen de salarissen daar hoger. Dat heeft absoluut te maken met hoe bedrijven bekend staan. Biedt een werkgever doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden, dan wegen deze voor Nederlands talent zwaarder dan het inkomen", vertelt Britt van Capelleveen, meest invloedrijke recruiter van 2013.

BaanacceptatieUit het onderzoek blijkt dat de vijf factoren die professionals het meest weerhouden om een baan te accepteren bij een zwak employer brand, zijn:

1. Geen baanzekerheid door tijdelijk contract (dit is voor 60% een reden om een baan af te wijzen)2. Werken in een slecht functionerend team (47%)3. Slechte reputatie van het management van de organisatie (37%)4. (Oud) medewerkers die negatief praten over het bedrijf (33%)5. Weinig doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden (33%)

Employer brandAndersom geldt dat een sterk employer brand zorgt voor lagere loonkosten. Van de Nederlandse werknemers zou 45 procent een baan bij een great place to work meteen accepteren, zonder dat ze een salarisverhoging verwachten. 18 procent zou een kleine salarisvermindering van 2 procent accepteren en 12 procent is zelfs bereid om 5 procent in loon te dalen.

OverstappenDe vijf factoren die het employer brand sterk maken en waardoor talent bereid is om over te stappen, zijn:

1. Veel doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden (aantrekkelijk voor 36%)2. Goede baanzekerheid (35%)3. Veel verantwoordelijkheid en autonomie (25%)4. De organisatie heeft dezelfde normen en waarden als de werknemer (20%)5. Werken in een prettig team (20%)

Invloed slechte reputatieDe invloed van een slechte reputatie als werkgever reikt nog verder dan het moeilijker en tegen hogere kosten werven van talentvolle werknemers. "Een sterk merk zorgt er ook voor dat talent langer bij een werkgever blijft, wat weer scheelt in wervingskosten die komen kijken bij verloop van personeel", geeft Zeno Panhuyzen, hoofd Talent Solutions bij LinkedIn aan. "Je hoeft als bedrijf echt niet de hoofdprijs te betalen voor het beste talent als je ook werkt aan die andere factoren die talent het meeste waardeert in een werkgever en waarvoor zij bereid zijn om de stap te wagen."