Nieuws Actueel

Slechts plaats voor één bureau voor toerisme in Twente

Van onze redactie 17 februari 2015

Die regionale bureaus kunnen beter worden samengevoegd, staat in het maandag gepresenteerde manifest Heerlijk en Gastvrij Overijssel 2.0. „Een directie, één secretariaat, één sterke marketingafdeling die de thema’s en gebieden goed op de kaart zet.” Daarmee moet de versnippering aan marketingactiviteiten in de provincie een halt worden toegeroepen.

SamenvoegenAls de huidige bureaus worden samengevoegd, zullen dus de functies vervallen van één directeur en wellicht ook medewerkers van de secretariaten en marketingafdelingen. Welke directeur de samengevoegde bureaus straks gaat leiden, is nog onbekend.Duidelijk is wel dat het TBT op weinig draagvlak onder toeristische ondernemers in Twente kan rekenen.

BescheidenIn september vorig jaar verscheen een rapport waarin ondernemers zich zeer kritisch uitlieten over het TBT. Het TBT stelt zich volgens de ondervraagde ondernemers te bescheiden op, neemt te weinig initiatieven, doet te weinig aan marketing en is te veel naar binnen gericht.

Toegevoegde waardeDe raad van commissarissen van het TBT is bovendien niet zichtbaar genoeg en toont te weinig toegevoegde waarde. De raad telt te veel mensen, is te duur en heeft te weinig vertegenwoordiging vanuit de sector, luidde de kritiek. Het rapport De Voorzichtigheid Voorbij was bedoeld als een van de bouwstenen voor nieuwe toeristische marketing en promotie in Twente voor de komende jaren. Het TBT zal volgens de geïnterviewden een cultuurverandering moeten doorvoeren en moet daarnaast ook anders worden gestructureerd. Het rapport werd geschreven op verzoek van Regio Twente.