Nieuws Actueel

Sligro voelt prijzenslag

Rik Nizet 17 april 2014

De supermarkten van Sligro hebben in het eerste kwartaal van 2014 minder omzet opgeleverd dan een jaar eerder. De aanhoudende prijzenslag onder Nederlandse supermarkten drukten de opbrengsten, terwijl de late paasvakantie van dit jaar ook niet hielp. Dankzij betere verkopen van zijn groothandels wist het bedrijf de totale omzet op peil te houden.

Sligro meldde donderdag een omzet van 592 miljoen euro over het afgelopen kwartaal. Dankzij overnames waren de opbrengsten daarmee 0,6 procent hoger dan een jaar eerder, de vergelijkbare omzet bleef stabiel. De omzet van de groothandels steeg met 3,5 procent tot 386 miljoen euro, de supermarkten brachten met 206 miljoen euro ruim 4 procent minder op dan een jaar eerder.

EmtéDe vergelijkbare omzet van de Emté-supermarkten was 2,7 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2013, waarmee ze 1,5 procentpunt slechter presteerden dan de markt. Sligro schreef de daling onder meer toe aan de stevige concurrentie onder de supermarkten, die met lagere prijzen de zuinige consumenten willen lokken. Daarnaast haalde de relatief late Pasen dit jaar zo'n 1,5 procentpunt van de omzet af ten opzichte van vorig jaar. Dat effect was in dezelfde mate te merken bij de groothandels.