Nieuws Actueel

Slimme verpakking houdt eten langer vers

Van onze redactie 23 januari 2015

Een half pak melk dat 3 dagen na opening in de gootsteen verdwijnt? Volgens Melkunie is dat niet meer nodig. De zuivelproducent heeft miljoenen geïnvesteerd in nieuwe technologie die ervoor zorgt dat verse melk minstens 7 dagen op smaak blijft. Met fijnmazige filters worden bacteriën in de fabriek in Nijkerk uit de melk gezeefd. Voor de pakken dicht gaan, worden die in de vulmachine extra ontsmet.

Dat is niet alleen goed voor de portemonnee van de consument, die per jaar gemiddeld 10 liter zuivel verspilt, maar ook voor het milieu – productie en transport van voedsel kosten energie – en voor bedrijven als supermarkten. Hoe langer eten houdbaar is, hoe minder die derven. Dan kunnen super bijvoorbeeld hun winkels efficiënter bevoorraden. In zijn Duitse melkfabriek investeerde prijsvechter Lidl niet voor niets jaren geleden al in de techniek waarmee Melkunie nu pronkt.