Nieuws Actueel

Smartwatch voor ondernemers

Martijn Vervest 22 oktober 2014

De smartwatch heeft alles in zich om de nieuwe gadget te worden van de moderne zakenman. Er kan snel allerlei informatie op je pols worden getoond. Dat belangrijke mailtje waar je op zit te wachten bijvoorbeeld of je bloeddruk tijdens het gesprek met de klant. Er zijn al smartwatches op de markt, maar de ontwikkelingen gaan snel. Ook andere wearables zien het licht. Aanbieders van informatie lopen zich inmiddels warm. De verwachting is dat er in 2016 ruim 3,5 miljoen Nederlanders met een smartwatch rondlopen, blijkt uit een recent marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.008 Nederlandse consumenten. De helft van de Nederlanders (53 procent) weet ook daadwerkelijk wat een smartwatch is. Mensen zijn vooral geïnteresseerd, omdat het handig/makkelijk is en informatie altijd binnen handbereik is. Smartwatch breed inzetbaarNavigatie gebruiken op een smartwatch is voor consumenten de meest interessante toepassing. Het biedt de mogelijkheid om op elk moment middels een device dat binnen handbereik is navigatie te gebruiken. Twee op drie consumenten geeft aan navigatie op een smartwatch (zeer) interessant te vinden. Ook het monitoren van gezondheid, zoals hartslag, zuurstofgehalte en bloeddruk vindt men (zeer) interessant (56 procent).NOS Nieuws-appNOS Nieuws speelt als een van de eerste grote informatieleveranciers in op de hausse aan smartwatches. De NOS heeft hiervoor een speciale app ontwikkeld. NOS Nieuws meldt: “Zoals gezegd gaan de ontwikkelingen snel, Mobiele technologie wordt op steeds meer plekken belangrijk. Draagbare technologie, de ‘wearables’, zijn daarom een trend. De meeste mensen kennen Google Glass, maar er zijn inmiddels ook vele fitness trackers, slimme horloges en andere wearables te koop. Het slimme horloge, de smartwatch, is misschien wel de eerste wearable die massaal afgenomen gaat worden.”Veel initiatievenWe kunnen het nodige aan smartwatches en andere draagbare accessoires verwachten. Er zijn talloze initiatieven. Elke (telefoon)fabrikant komt met een exemplaar, of heeft er al een op de markt. Natuurlijk zijn hierbij alle ogen gericht op de komst van de iWatch van Apple. StijlMotorola komt met een smartwatch met vooral aandacht op stijl en accuduur. Bij meer smartwatches een puntje van aandacht overigens. Volgens Telecom werkt HTC werkt aan twee smartwatches en een fitnesstracker die in het laatste kwartaal van dit jaar op de markt moeten komen. Mica presenteert een modieus model tijdens de New York Fashion Week. Smart hairclipZoals gezegd kunnen de nieuwe gadgets zich in allerlei vormen presenteren. We zijn al verlekkerd met Google glass. Een aardig ander voorbeeld hiervan geeft Frankwatching met Hair Clip van First Sign. De haarspeld heeft een accelerometer en gyroscoop. Als je tegen de grond klapt, omdat je wordt aangevallen, wordt er meteen door het slimme clip actie ondernomen.Lees verder