Nieuws Actueel

Snel terugbetalen? Mañana mañana...

Rik Nizet 25 november 2014

Veel webwinkels houden zich niet aan de regels als het op terugbetalen aankomt. Zo wordt geld van de teruggestuurde artikelen in bijna veertig procent van de gevallen niet binnen twee weken terugbetaald. En wordt het geld wel teruggestort, dan klopt vaak de hoogte van het bedrag niet.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, meldt De Telegraaf. Consumenten kunnen binnen twee weken een aankoop via een webwinkel ontbinden. Webwinkels moeten als het product wordt teruggestuurd binnen veertien dagen het betaalde bedrag terugstorten.

211 webwinkelsDe belangenorganisatie bestelde bij 211 webwinkels producten en stuurde die binnen twee weken terug. Ruim 31 procent van de onlineretailers stortte het aankoopbedrag niet binnen de wettelijke termijn van veertien dagen terug op de rekening van de klant. Vijftien winkels maakten zelfs helemaal niets over. Bovendien bleek de hoogte van het teruggestorte bedrag vaak niet te kloppen.

Complete bestellingNaast het aankoopbedrag hebben consumenten, wanneer zij de complete bestelling terugsturen, recht op terugbetaling van de eventuele bezorgkosten. 39 procent de onderzochte webwinkels laat dat echter na, aldus de Consumentenbond.

ACMDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) laat weten te gaan optreden tegen webshops die consumenten niet volledig of niet tijdig terugbetalen als zij hun aankoop annuleren. De toezichthouder zal zich hierbij focussen op de modebranche. Daar worden relatief veel gekochte producten (35 procent) teruggestuurd, bijvoorbeeld omdat de maat niet goed is of omdat de kleding toch anders valt dan verwacht.

BoeteBedrijven riskeren een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding. "Het recht om kosteloos te annuleren is een van de belangrijkste uitgangspunten bij kopen via internet'', benadrukt ACM-bestuurslid Anita Vegter.

Vooral kleinere webwinkels gaan vaak de fout in, komt naar voren uit het onderzoek van de Consumentenbond. Klauterkabouter.nl bijvoorbeeld, deed er liefst 86 dagen over om het geld terug te storten. Maar ook grote ketens verzaken, zoals elektronicaketen redcoon (61 dagen) en kledingwinkel bonprix (57 dagen) waren laat. Koffiegigant Nespresso retourneerde het geld niet, maar zette het verschuldigde bedrag als 'tegoed' op een account, zonder de besteller daarvan op de hoogte te stellen. Na een herinnering van de Consumentenbond werd het geld alsnog overgemaakt. Van Yves Rocher kwam helemaal geen geld retour. Hier was sprake van ,,een menselijke fout'' werd de bond door het bedrijf te kennen gegeven.