Nieuws Actueel

Social media verbannen is geen optie

Lotte Grimberg 12 februari 2015

Uitingen op social media wegen vaak zwaar mee voor werkgevers. Het is daarom niet verstandig om je dronken foto's op Facebook of Twitter te plaatsen. Social media helemaal verbannen is echter ook geen optie. Werkgevers blijken namelijk nog achterdochtiger te worden als een werknemer helemaal niet online aanwezig is.

Dit blijkt uit onderzoek van juridisch consulent Protecting.co.uk onder honderden recruiters bij Britse bedrijven.

PrullenbakRuim 74 procent van de werkgevers blijkt netwerken als Facebook, Twitter en Linkedin te controleren voor het aannemen van een potentiële werknemer. Hierbij gaf 68 procent aan een sollicitatie direct in de prullenbak te gooien na het vinden van content dat slecht zou zijn voor het imago van het bedrijf.

AangesprokenNaast het controleren van social media bij het aannemen van nieuwe werknemers, worden ook de Facebook, Twitter en Linkedin van huidige werknemers gecheckt. Bij 24 procent van deze checks moet het personeel aangesproken worden op hun gedrag op social media.

AchterdochtigEen opvallend gegeven uit het onderzoek is dat 15 procent van de werkgevers toegeeft achterdochtig te worden wanneer een potentiële werknemer geen zichtbare aanwezigheid heeft op een van de populaire sociale netwerken.