Nieuws Actueel

Soepmaatjes: Ondernemerschap is people, planet én profit

Martijn Vervest 25 juni 2015

ANP 33019416

Soepmaatjes brengen soep naar ouderen, om het vervolgens samen op te eten. Met dit concept wil ondernemer Kim Hendriks uit Venlo mensen bij elkaar brengen. "Ik geloof in ondernemerschap, people, planet én profit. Maar dan niet met een hoofdletter P voor profit." Met het businessmodel van Soepmaatjes won ze woensdag de Business Model Challenge, een prijs voor ondernemers die oplossingen zoeken voor maatschappelijke uitdagingen waar we in de wereld voor staan. "Ik dacht ik ga soep maken van lokale groente die normaal gesproken zou worden weggegooid", legt Hendriks uit. Verdien je er wel wat aan? "Er zijn veel partijen die baat kunnen hebben bij dit soort projecten. Denk bijvoorbeeld aan gemeenten, zorgverzekeraars en woningcorporaties. Ik hoop dan ook dat deze partijen het initiatief mede willen financieren. Het verdienmodel is gebaseerd op het soepabonnement die de ouderen afsluiten. Ik geloof in ondernemerschap, people, planet, profit, maar dan niet met een hoofdletter P voor profit." Wat kunnen andere ondernemers van jou leren?"Ik begrijp dat niet alle ondernemers maatschappelijk kunnen ondernemen. Maar iedereen kan om zich heen kijken en zichzelf of het bedrijfsproces waar het kan verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld opletten waar je producten inkoopt. Het kunnen kleine stapjes zijn, kleine keuzes die je maakt, die toch een positieve uitwerking hebben." Al plannen om landelijk te gaan?"We starten met een pilot in Venlo. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er over een paar jaar Soepmaatjes in Rotterdam, Den Haag zouden zijn, onder lokaal beheer. Maar dat is toekomstmuziek. Maar dat is nog ver weg, laten we het eerst hier maar een succes maken."