Nieuws Actueel

Solar Team Twente geeft antwoord op meest gestelde vraag

Van onze redactie 9 juli 2015

The Red One Jrme Wassenaar

De reglementen vanuit de Bridgestone World Solar Challenge veranderen per editie. Veranderingen in de afgelopen 10 jaar zijn bijvoorbeeld dat het voertuig van drie wielen (2011) naar vier wielen (2013) is gegaan. Ook de zithoogte, de houding van de coureur (liggend naar zittend) en het toegestane oppervlakte van de zonnecellen is aangepast.Opladen van de accu Een voorbeeld van een praktische aanpassing in het reglement van 2015, is het bijladen van de accu na de racedag. In 2013 was het toegestaan om een zonnige plek op te zoeken om de zonnepanelen in te plaatsen. Bij deze editie is dit ook toegestaan, maar het paneel moet wel binnen de toegestane afmetingen van de auto blijven: 4500X1800X2200 millimeter. Dit betekent dat de bovenpaneel van de auto (waar het zonnepaneel inzit) gekanteld mag worden richting de zon, maar niet meters verderop gezet mag worden.Kennis en inzicht Uit de evaluatie van de vorige zonneauto zijn verbeterpunten meegenomen, oud-teamleden hebben de knowhow en ervaring maar ook het praktische inzicht om het Solar Team verder te helpen naar de top. Er zijn testen en simulaties uitgevoerd, daarbij is de centrale vraag: wat kan er beter en waar valt de winst te halen? In de ontwerpfase hebben teamleden intensief contact gehad met oud-teamleden om jarenlange ontwikkeling, kennis en inzicht met elkaar te delen.Technologische innovatiesSinds de vorige race in Australië, twee jaar geleden, zijn er technologische ontwikkelingen geweest die zijn toegepast in de zonneauto. Dit draagt bij aan een effectievere racestrategie. Nieuwere, sterkere en lichtere materialen worden gebruikt zoals krachtigere zonnecellen en beter laminaat. Op deze manier is de auto technologisch gezien een stap hoger gebracht.Uniek De belangrijkste redenen voor een nieuwe zonneauto en nieuwe onderdelen, zijn de vernieuwde reglementen vanuit de Bridgestone World Solar Challenge, technologische innovaties maar ook verbeterpunten en aanbevelingen vanuit het vorige team. Daarnaast is iedere zonneauto uniek en zijn de onderdelen ook uniek: materialen en onderdelen zijn lichter en efficiënter geworden maar ook zijn de maten van onderdelen afwijkend. Het Solar Team wil iedere kans van verbetering oppakken: alles is gericht op het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge 2015.

Solar Team Twente bestaat uit meer dan 19 RED Engineers. Samen bouwen ze de snelste zonneauto ter wereld. Daarmee willen ze wereldkampioen worden op het World Solar Challenge 2015.

The Red One. Foto: Jérôme Wassenaar