Nieuws Actueel

Songfestival Hollandse goudmijn

Bram de Vrind 19 mei 2015

Podium songfestival eurovision unbranded gaston van de poel trijntje jurk nieuw

Nederland pakt op zakelijk gebied de volle 'douze points' op het Eurovisiesongfestival. Het Hilversumse bedrijf Unbranded verzorgt het gigantische podium met 1400 buizen tijdens de live uitzendingen. Directeur Gaston van de Poel glundert van trots. "Hier kun je als bedrijf alleen maar van dromen."

Erop of eronder voor Trijntje Trijntje switcht naar jute zak Trijntje trekt jurk uit

Hoe hebben jullie deze opdracht in de wacht gesleept?"We hebben een goede reputatie opgebouwd met grote events. We bouwen bijvoorbeeld al twee jaar op rij het podium van de MTV Europe Awards, een evenement met 100 miljoen live kijkers. We hebben bovendien eerder samengewerkt met de Duitse designer van het podium, Florian Wieder. Hij is wereldwijd dé nummer 1 op dit gebied. Dat hij vertrouwen in ons heeft, zou weleens het laatste duwtje kunnen zijn geweest."

Hoe omvangrijk was de opbouwoperatie? "Het podium bestaat uit een boog met 1400 aluminium pijpen, dat een oog voor moet stellen. De boog is 45 meter breed en er zit in totaal 3,3 kilometer pijplengte in verwerkt. We hebben de verschillende onderdelen in tachtig vrachtwagens vanuit Hilversum naar Wenen vervoerd. Vervolgens hebben we zes weken met zestig man aan de opbouw gewerkt, 24/7 in ploegendiensten. We hebben daarnaast voor veertien landen afzonderlijke podiumdelen gebouwd die ze gebruiken bij hun acts. Australië wilde bijvoorbeeld zes lantaarnpalen en Engeland gebruikt extra podiumdelen met veel staal."

Krijgt de act van Trijntje Oosterhuis ook extra toeters en bellen? "Nee, Trijntje heeft het heel klein gehouden. Nederland maakt minder dan andere landen gebruik van de mogelijkheden van het decor. Rusland laat bijvoorbeeld met de LED's licht door het hele oog lopen en gebruikt 3D animaties. Er was bij Nederland technisch meer mogelijk geweest."

Kunnen we nog verrassingen verwachten tijdens de show? "Zeker. De opkomst van Conchita Wurst (winnaar van vorig jaar, red) tijdens de openingsact wordt heel bijzonder. Ze komt omhoog uit een onverwachte plek in het podium. Dat hebben we speciaal voor die act gebouwd."

Belandt de constructie na afloop op de schroothoop? "Wenen heeft ons gevraagd of het mogelijk is om de constructie opnieuw op te bouwen op het plein voor het stadhuis, als toeristische attractie. Net als de Eiffeltoren in Parijs, maar dan het Oog van Wenen, haha! Het idee is wel heel leuk natuurlijk, het zou een fantastisch uithangbord voor ons zijn. We doen vandaag de offerte de deur uit."

Hoeveel kostte deze klus de organisatie eigenlijk? "Heel veel geld, meer mag ik niet zeggen. We hebben getekend voor geheimhouding."

Staan de klanten nu in de rij?"We hopen dat dit evenement onze internationale doorbraak op TV wordt. Zaterdag komt er een delegatie van tien man uit China naar Wenen, omdat ze daar het idee hebben voor een eigen songfestival, tussen de verschillende provincies. We hopen natuurlijk voor dat evenement de podiumbouw te kunnen doen. In de toekomst hopen we de openingsceremonie van het EK, WK of Olympische Spelen te verzorgen. De laatste is het grootste live evenement ter wereld. Het Eurovisiesongfestival komt qua aantal live kijkers na het WK op nummer drie. We zitten dus al in de Champions League op dit gebied."

Hoe trots maakt je dat als ondernemer?"Supertrots. Het is fantastisch, ook voor de mensen die hier werken. En de aandacht die we krijgen van de media is waanzinning. Daarvan kun je als bedrijf alleen maar van dromen."