Nieuws Actueel

Spaarprogramma’s vliegmaatschappijen oplichterij

Martijn Vervest 23 juni 2014

Steeds meer vliegmaatschappijen sjoemelen met spaarpunten van veelvliegers. Dat stelt de Europese consumentenorganisatie BEUC, die een diepgaand onderzoek wil naar de praktijken om passagiers aan zich te binden, meldt De Telegraaf.Alle maatschappijen, ook KLM (Flying Blue), werven leden voor spaarprogramma’s zodat hun persoonsgegevens bekend zijn en ze direct benaderd kunnen worden. Betalen met gespaarde 'mijlen' voor vluchten in de goedkoopste boekingsklasse blijkt in de praktijk echter lastig.De zogeheten beloontickets kosten vaak twee tot drie keer zoveel als de reiziger normaal kwijt zou zijn. KLM bestrijdt dat. "Tickets voor Flying Blue-leden zijn in Europa verkrijgbaar vanaf 12.500 punten. Als de goedkoopste boekingsklasse vol is, worden hogere tarieven in rekening gebracht en dus meer punten."