Nieuws Actueel

Spido draait een topjaar en mikt op nieuw schip

Het Rotterdamse rondvaartbedrijf Spido heeft de wind in de zeilen. Het aantal passagiers stijgt spectaculair en de omzet bereikte in 2016 een recordhoogte. De wens is om de huidige vloot uit te breiden met een nieuw schip, meldt het AD.

Marcel Potters | Foto: Frank de Roo 4 januari 2017

Druktespido

De stijgende lijn bij deze populaire toeristische attractie zit er al jaren in: in 2015 werden er 55.000 boekingen méér geteld en vorig jaar kwamen er daar nog eens 45.000 bovenop. ,,Dus 100.000 tickets extra voor de rondvaarten alléén'', zegt directeur Leo Blok. De totale score komt daarmee op 569.000 passagiers in 2016.

Events

Ook bij de zogenoemde events - zoals bedrijfsfeestjes en privé-cruises - zit de vaart er goed in. De omzet van dit deel van het Spido-bedrijf steeg stevig, van 500.000 euro in 2015 naar 750.000 euro in 2016. En ook de nieuwe loot aan de boom, de themacruises en dagtochten, zijn in trek.

6,2 miljoen

Het feit dat de crisis achter de rug is én Rotterdam internationaal enorm scoort, legt de rondvaartonderneming bij de noordelijke oprit van de Erasmusbrug geen windeieren. De totale omzet steeg van 4,6 miljoen eind 2012 naar 6,2 miljoen euro nu. ,,We gaan in een paar jaar tijd zeker naar 7,5 miljoen, en met een nieuw schip naar de 10 miljoen.''

350 passagiers

En dat nieuwe vaartuig à 3,5 miljoen euro komt er al aan, benadrukt de Spido-baas. ,,Het wordt een schip dat zich kan meten met de Marco Polo. Er kunnen 350 passagiers aan boord. We willen 'm in september bestellen en in Nederland laten bouwen. Er zijn inmiddels al aardig wat schetsontwerpen binnen.''

Feyenoord City

De verdere toekomst biedt ook nog mooie mogelijkheden, stelt Blok. Zo is er al een intentie-overeenkomst gesloten met Feyenoord City, de geplande mega-ontwikkeling op Zuid, met als voornaamste onderdeel een nieuwe voetbaltempel voor Feyenoord aan de Nieuwe Maas. ,,Als dit stadion is geopend, gaan wij met onze schepen supporters naar Zuid brengen en na de wedstrijd weer ophalen'', luidt de uitleg. ,,Verder verzorgen we dagtochten en wordt de steiger bij het stadion één van de punten waar we grote groepen mensen willen oppikken. Daar is immers volop parkeerplek'', zo vult Blok aan.

Vergunningen

Blok droomt zelfs al van een toekomstige 'dependance' bij de Tweede Maasvlakte. ,,Daar hebben we al de FutureLand Ferry met de Henry Hudson'', vertelt hij. ,,Er is inmiddels besloten dat daar een groot, nieuw centrum komt, FutureLand 2.0. Er wordt nu gewerkt aan de vergunningen. Als die rond zijn, willen we daar graag een vaste plek krijgen.''

Onderhoud

Met het extra geld op de rekening, kan er ook flink wat groot onderhoud worden gepleegd. Zo is onder meer het interieur van de Marco Polo geheel vernieuwd en wacht dit schip op nieuwe roerpropellors. Kosten: bijna 5 ton. Ook de rondvaartboot de Ostara is voorzien van kersverse motoren en het grote ponton is helemaal opgeknapt.

Gerelateerde artikelenEen ander tourtje door Rotterdam Run op Amsterdams rondvaartvergunning