Nieuws Actueel

Spoorwegen onder vergrootglas

Rik Nizet 28 maart 2014

Het kabinet gaat de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail scherper aansturen. Beide staatsbedrijven zullen meer worden afgerekend op hun prestaties. Dat staat in de Lange Termijn Spooragenda van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) die het kabinet vrijdag heeft goedgekeurd.

"Meer kwaliteit en comfort is het doel'', stelde Mansveld in een persconferentie. Er is een "cultuuromslag'' nodig waarbij de tevredenheid van reizigers en verladers op ,,nummer 1'' moet staan, aldus de staatssecretaris over haar plannen voor de jaren 2015 tot 2025. "Het gaat goed, maar het kan beter'', zei ze.

ReizigersReizigers in heel het land moeten op alle dagen van het jaar kunnen rekenen op een "veilige, voldoende betrouwbare en voorspelbare treinreis met goede aansluitingen''. Vooral in de spits in de Randstad moeten de prestaties van de spoorbedrijven verbeteren.

PunctualiteitOm dit te bereiken, gaat Mansveld concrete afspraken maken met spoorbedrijven, bijvoorbeeld over punctualiteit en reinheid in treinen. De lat gaat hierbij omhoog, zei ze. Verder gaat ze de wet- en regelgeving aanpassen waardoor bijvoorbeeld ProRail efficiënter de capaciteit kan gebruiken. Tenslotte gaat de Staat als aandeelhouder de bedrijven meer aansturen. Dat gebeurt door de strategie van de bedrijven te toetsen, commissarissen en bestuurders te benoemen en adviezen te geven over investeringen.

Niet fuserenDe samenwerking tussen NS en ProRail moet worden verbeterd, maar ze gaan niet fuseren. Die optie is wel bekeken, maar leidt niet tot de benodigde verbeteringen. Wel moeten de twee bedrijven voor 1 oktober plannen presenteren hoe ze die samenwerking willen verbeteren.

Ook wil Mansveld het goederenvervoer aantrekkelijker en flexibeler maken. Dat moet bij voorkeur over de Betuweroute gebeuren. Verder moet de beschikbare capaciteit voor het goederenvervoer beter benut worden. Het gebeurt nog te vaak dat er niks op het spoor rijdt, aldus Mansveld.

Er komt niet meer geld beschikbaar. Het budget tot 2028 bedraagt bijna 30 miljard euro. Wel willen NS en ProRail op het stroomgebruik gaan besparen. In 2017 moet dit 25 procent minder zijn in vergelijking met 2012.