Nieuws Actueel

Stagiair stadskantoor Utrecht maakt 13 valse paspoorten

Van onze redactie 1 mei 2015

Image 4894597

Dat gebeurde tussen eind oktober vorig jaar en januari van dit jaar. De fraude kwam aan het licht toen iemand in januari meldde dat zijn paspoort ten onrechte was geblokkeerd. Het slachtoffer deed aangifte en toen werd ontdekt dat iemand anders het paspoort als vermist had opgegeven. Daarop werd meteen een groot onderzoek gestart en kwam de fraude aan het licht. De gemeente deed in januari aangifte. De mannelijke stagiair werd op 7 april gearresteerd en na verhoor weer vrijgelaten. Hij is geschorst en de toegang tot het stadskantoor ontzegd.Protocollen omzeildDe stagiair bleek alle protocollen, de gebruikele werkwijze systemen te hebben omzeild. Er zijn uiteindelijk 1.400 uitgiftes van paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen gecontroleerd. Voor zover nu bekend waren er geen andere medewerkers bij de fraude betrokken.De stagiair had paspoorten aangevraagd waarbij pasfoto en handtekening niet bij de persoonsgegevens op het paspoort hoorden. Bij 4 van de 13 gevallen was ook sprake van onregelmatigheden bij de betaling, bleek later uit het politieonderzoek. Het strafrechtelijk onderzoek is bijna afgerond.Voor wie de paspoorten bestemd waren en waar de afnemers er mee naar toe wilden reizen, is nog niet bekend gemaakt.Werkwijze aangepastDe gemeente Utrecht werkt volgens de protocollen zoals die zijn vastgesteld door het ministerie van Binnenlandse Zaken. De gemeente heeft inmiddels de werkwijze aangepast zoals een extra controle bij het aanvragen van een vervangend paspoort na vermissing. Ook is er een blokkade in het systeem aangebracht waardoor de aanvraag en de uitgifte van een paspoort niet meer door dezelfde medewerker gedaan kunnen worden.De gemeenteraad van Utrecht werd in februari al in het geheim ingelicht over de fraude.