Nieuws Actueel

Stapels winterbanden en boerenkool

Frank Balkenende 21 december 2015

Stapelswinterbanden1065

Een winterjas? Of boerenkool? Door het warme weer blijven ondernemers ermee zitten, schrijft de PZC. Of de klimaatverandering de boosdoener is, de weerspecialisten zijn er nog niet uit. November was in elk geval superzacht, met temperaturen die begin november opliepen tot boven de 13 graden in Vlissingen. Een record dat de havenstad deelt met Maastricht. Ook begin december rees het kwik beduidend boven het gemiddelde.Ondernemers worstelen met de grillen van de natuur. Typische winterproducten verkopen van geen meter. Bij bandenhandel Riedam in Heinkenszand leunt eigenaar Martin van Riet tegen een enorme stapel nieuwe winterbanden. Hij komt er moeilijk vanaf. "Ik wissel wel bandensets van vaste klanten, maar de vraag naar nieuwe winterbanden is een stuk minder dan normaal. Mensen wachten met de aanschaf."De dip in de winterbandenhandel komt niet uit de lucht vallen. "De laatste jaren zijn de winters mild. Mensen rijden hun set winterbanden op en laten er dan zomerbanden opleggen. Daar komen ze wel een paar dagen vorst mee door, denken ze."Een uitermate zorgelijke ontwikkeling, vindt Van Riet. "Ik raad het af. Als het koud en nat is, is een winterband veiliger. Die heeft meer grip en een betere remweg. Door de lamellentechniek zijn winterbanden stukken beter dan vroeger. De compound bevat tegenwoordig silica, wat ook bij kou een soepel rijgedrag oplevert."Hetzelfde geluid klinkt bij Volvo-dealer Olov in Goes. Partsmanager Koert van der Wekken: "We wisselen wel banden van vaste klanten, maar er wordt niet gebeld voor nieuwe winterbanden."Winterkost Ook bij de Agrimarkt in Goes signaleren ze dat de consumentnog in zomerse sferen verkeert. Boerenkool, spruiten, een peekluts-pakket, nee, winterkost loopt van geen meter, zegt commercieel directeur Wilfred van Elzakker van Agrimarkt. "Klanten kopen geen rookworst, spek of bruine bonen. Wintervoedsel ligt op zijn gat, op stoofvlees na. Mensen maken wel goulash en hachee. Ook erwtensoep verkoopt nog redelijk. We hebben de schappen met winterkost noodgedwongen wat kleiner gemaakt. Als supermarkt moet je inspelen op de vraag, anders ga je de bietenbrug op."Wat loopt dan wel hard? "Zomergroenten als sla, komkommer en tomaten."

Teler Gillis Klompe uit Dreischor is niet blij met de hoge temperaturen: „De spruiten rijpen te snel.” Foto: Marieke Mandemaker.Het relatief warme weer moet haast wel gevolgen hebben voor de toeleveranciers van wintergroente. Dat is ook zo, beaamt akkerbouw Gillis Klompe uit Dreischor, die 100 hectare spruiten heeft staan. Beetje bij beetje worden de spruiten de komende weken geoogst. "Ik ben niet blij, want de spruiten rijpen te snel. Bij temperaturen boven de vijf graden worden de celwanden van de plant slapper en lopen de spruiten schade op bij het oogsten. We koelen ze nu direct na de oogst en daarna sorteren we ze koud en droog. Zo hou je een mooie kwaliteit spruit. Jammer genoeg kost deze methode wel extra geld en rompslomp, terwijl de prijzen iets te laag zijn om rendabel spruiten te telen."

Of hij met spruiten blijft zitten? Klompe verwacht het niet. "Viervijfde exporteren we. De fijnere maten verkopen we in Nederland. De afzet is wel iets minder, maar ik denk ze wel kwijt te raken."

Klompe eet zelf 'met de seizoenen mee'. Hij raadt consumenten aan dat ook te doen. "Het is veel duurzamer om te eten wat op dat moment in je regio van het land komt. Bovendien is het gezonder: onze spruiten zijn vers en zitten boordevol vitaminen en mineralen."Ondanks het relatief warme weer is de kerstbomenverkoop niet ingestort. De handel kan wel beter, zegt kerstbomenverkoper Ricky ten Hoorn uit Nieuw- en Sint Joosland. "Ik verkoop er acht tot tien per dag. Hoeveel er nog staan? Ik denk zo'n 110 bomen. Als ik de helft voor de kerst kwijtraak, ben ik tevreden."Bij Intratuin in Koudekerke geen klaagzangen. "Ik schat dat we ongeveer hetzelfde aantal kerstbomen verkopen. Natuurlijk zie je wel verschuivingen. Sleetjes gaan niet hard op dit moment. Ook komt de verkoop van winterproducten later op gang, maar de consument is het wintergevoel nog niet kwijt hoor."

'Weer heeft invloed op koopgedrag'Van Westen Mannenmode in Zaamslag raakt de collectie winterkleding aan de straatstenen niet kwijt. Een dikke winterjas of een warme trui, niemand vraagt ernaar. "Het weer heeft zeker invloed op het koopgedrag. Als het lekker koud is, lopen de dikke jassen, truien en sjaals goed. Kou is een must wil je dit soort artikelen verkopen", zegt eigenaar Peter van Westen.

Peter van Westen van Van Westen Mannenmode in Zaamslag raakt zijn winterjassen amper kwijt. Foto: Camile Schelstraete.Door de milde winters is de vraag naar warme kleding danig bekoeld. "Klanten kopen dunnere, lichtere kleding. Een katoenen truitje, of een makkelijk zittende jas. Je moet je wintercollectie dus anders samenstellen."Van Westen voert geen speciale actie om van zijn winterjassen af te komen. "Dat heeft niet zoveel zin. Als je geen honger hebt, ga je toch niet eten?"Bij modezaak Bomont, met acht winkels waarvan vier aan de kust, gaan de winterjassen wel met korting de deur uit. "Maar dat is normaal om deze tijd", laat Leon Capello van Bomont weten.De omzet mag misschien een tikje minder zijn, de verkoop is nog steeds prima, zegt hij. "Wij hebben het voordeel dat we winkels aan de kust hebben. Veel klanten zijn Duitsers. Zij kopen altijd wel."