Nieuws Actueel

Startup EventBridge: 'Tourfan kan niet om ons heen'

Bram de Vrind 3 juni 2015

Eventbridge brug tour de france grand depart 335

Startup EventBridge zag pas vorig jaar het levenslicht, maar is nu al verbonden aan het grootste eendaagse sportevenement ter wereld. Het Eindhovense bedrijfje levert drie innovatieve loopbruggen tijdens de Grand Départ van de Tour de France in Utrecht. Waarom? "Wij kunnen iets wat niemand ons nadoet", aldus oprichter Frank de Groof.

Nederlands bedrijft versnelt de Tour

De bruggen worden ingezet om bezoekers langs het parcours van A naar B te krijgen tijdens de proloog van de Tourstart op zaterdag 4 juli. De gemeente Utrecht vertrouwde de startup uit de 'Brainport' deze opdracht toe. Het bedrijfje won vorig jaar de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal.

Movico, het bedrijf dat al sinds jaar en dag de start- en finishlocaties van de Tour de France verzorgt, is zijdelings bij de startup betrokken: de grootaandeelhouder van Movico heeft een minderheidsbelang in EventBridge.

Hoe is het om als kleine startup verbonden te zijn aan het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld?"Zoiets is natuurlijk een enorme opsteker, een kroon op het werk. Maar de champagne hebben we nog niet ontkurkt. Het moment om te toosten is denk ik op zondagochtend 5 juli als alles succesvol is afgerond. Nu voelen we nog de druk van de prestatie."

Hoe is de opdracht tot stand gekomen? Een één-tweetje met Movico?"Movico heeft ons wel gesteund. Maar ik denk dat doorslaggevend was dat wij de partij zijn die de gemeente Utrecht zoveel mogelijk kan helpen de overlast te beperken. Wij kunnen in iets meer dan 24 uur drie bruggen opbouwen en weer afbreken. Dat doet niemand ons na."

Hoeveel sneller zijn jullie dan de concurrentie? "We kunnen onze loopbruggen binnen drie uur met twee man opbouwen. De concurrentie doet daar vijf, zes uur over en heeft meer mensen nodig. De genie is met een soortgelijke brug acht uur in de weer."

Waarin zit hem het verschil in bouwtijd? "We hebben het volledige bouwproces van een brug tegen het licht gehouden en gekeken: hoe kan het efficiënter? We hebben vervolgens met een stopwatch geklokt hoeveel tijd we per handeling kwijt zijn. De meeste tijd is gewonnen met het ontwerp. Bij een traditionele brug worden eerst twee torens opgebouwd waarop de brugdelen rusten. Bij die van ons zitten de poten en trappen al voor het opbouwen in de brug en hoef je ze alleen maar uit te klappen. Hij wordt dus als een soort spin omhooggetrokken. Onze goal is om uiteindelijk op twee uur bouwtijd uit te komen, maar daar zitten we nog lang niet aan."

Was deze opdracht ook een financiële klapper?"We zien het vooral als een stempel van goedkeuring dat zo'n groot evenement je deze opdracht toevertrouwt. Dat Movico ons ondersteunt zegt ook dat we laten zien dat we onze beloftes ook waar kunnen maken."

Waar zullen de bruggen verrijzen? "Er komt er één bij het Anne Frankplein en er worden er twee geplaatst bij de Lucasbrug. De bruggen worden volledig dichtgemaakt, omdat het niet de bedoeling is dat toeschouwers bovenop naar de renners gaan staan kijken. Voor de organisatie liggen er dus kansen om groots uit te pakken met reclame. De bruggen zijn 2,50 meter hoog en 20 meter breed. Er kan geen tv-kijker omheen."

Wat zijn de groeidoelstellingen en hoe ga je die bereiken?"We hebben veel aandacht vanuit het buitenland. Duitsland wordt volgend jaar de eerste stap. Met dat in ons achterhoofd hebben we de huidige bruggen al volgens de Duitse regelgeving ontworpen. Uitbreiding voor ons is kapitaalintensief. Een brug heeft een waarde van ongeveer 130.000 euro. We zijn bezig met het opzetten van een investeringsronde middels de uitgifte van aandelen."

Wat ga je tegen potentiële aandeelhouders zeggen om ze over de streep trekken? "Het grote voordeel van investeren in EventBridge is dat de bruggen die van je geld worden gekocht, meteen dienen als onderpand. Je naam staat dus op de brug. Onze bruggen hebben een lange levenscyclus, in een tijd waarin goederen juist een steeds kortere levensduur krijgen. Het is dus een investering voor de lange termijn."

EventBridge introduction from EventBridge on Vimeo.