Nieuws Actueel

Station Arnhem na bijna 20 jaar bouwen vrijwel voltooid

Van onze redactie 28 oktober 2015

Image 5381382

De verbouwing van station Arnhem gaat hard! 2/2 #ns#prorailpic.twitter.com/FjeMeiIc0n

— NS reiziger (@nsreiziger) October 26, 2015

,,Als een verankerd schip op een golvende zee'', zo omschrijft spoorbeheerder ProRail de door architect Ben van Berkel ontworpen stationshal. Arnhem kreeg tevens meer sporen en nieuwe perrons en is nu klaar om volgens de NS een van de drukste stations van Nederland te worden. En bovendien een van de zes internationale halteplaatsen van de hogesnelheidslijn naar Duitsland.De bouw van het nieuwe spoorcomplex was een lijdensweg. In 1997 tekende Van Berkel een gebouw met uitsluitend golvende lijnen. ,,Ik wilde aansluiten bij het Arnhemse landschap. Daglicht moet mensen de weg wijzen. Dat is het hele idee van reizen: je gaat ergens naar toe en je laat iets achter. Het vertrek vertaalt zich in de hal in blikken op de stad die je achterlaat.''IngewikkeldBijna iedereen vond het ontwerp geweldig, maar het bouwen bleek zo ingewikkeld dat het project tweemaal bijna sneuvelde. Uiteindelijk is een Groningse scheepsbouwer gevonden die het stalen frame van de hal binnen het budget van 37,5 miljoen euro kon maken. Het bedrijf maakte een scheepshuid van 150 dubbelgekromde puzzelstukken, die aan elkaar zijn gelast tot een dragende constructie op beton.De bouw van de stationshal was niet de enige tegenvaller. De kosten van het hele project liepen in de loop van de tijd op van 65 miljoen naar 90 miljoen euro. Tijdelijke looproutes die ProRail aanlegde bleken zo lang dat mensen hun trein misten. Een gloednieuwe reizigerstunnel stortte in. Omwonenden klaagden over trillingen en herrie. De totale bouwtijd is met bijna vijf jaar overschreden.,,Maar nu is een unieke klus geklaard'', aldus een tevreden woordvoerder van ProRail. ,,In een spoorkuil van 40.000 vierkante meter is een complex van in totaal 160.000 vierkante meter oppervlakte opgetrokken. Middenin bestaande stadsbebouwing. Dit is een eyecatcher waar we heel trots op zijn.''

Stationsgebied ArnhemOverschrijding budget: 25 miljoenBouwperiode: 1997 - nuBij de verbouwing van station Arnhem leek alles mis te gaan. Een tijdelijke looptunnel stortte in, mensen werden onwel van een lijmlucht, bij graafwerkzaamheden werd een gasleiding geraakt en het plafond kon jarenlang niet worden afgewerkt omdat het materiaal dat aanvankelijk was gebruikt niet brandveilig genoeg bleek. De stationshal wordt in oktober 2015 in gebruik genomen. Het project Arnhem Centraal is al in 1997 gestart. In 2008 bleek dat de kosten die begroot waren op 65 miljoen waren opgelopen tot 90 miljoen.