Nieuws Actueel

Steeds meer lege etalages in hartje Rotterdam

Abdel Ilah Rubio 29 december 2015

Hoogstraat rotterdam leegstand

De toenemende leegstand in het centrum van Rotterdam baart winkeliers zorgen. meldt het AD. Niet alleen de internetverkoop zorgt voor lege etalages, maar ook de hoge huren. 'Die blijven maar stijgen.'

"Het is echt iets van de laatste tijd", zegt Piet Swanborn van tabakszaak Creemers op de Hoogstraat. Hij ziet steeds meer lege winkelpanden in de binnenstad. Het winkelpand naast zijn zaak staat nu ook weer leeg. Eerst zat er een reisbureau en daarna kwamen er allerlei kleine winkeltjes voor in de plaats. Maar ook die redden het niet.Steeds lastiger"De huren in het centrum zijn heel hoog", weet hij. Zo betaalt hij zelf 40.000 euro per jaar voor een winkeltje van 40 vierkante meter, oftewel 1000 euro per vierkante meter. Ter vergelijking: iets verderop (op de verlengde Hoogstraat) wordt 110 euro per vierkante meter gevraagd. "Om de 5 jaar is er ook nog een huurverhoging, terwijl de inkomsten niet stijgen. Dus het wordt steeds lastiger."

Voor starters is het volgens hem al helemaal niet meer op te brengen, aldus de Rotterdamse ondernemer. "Want dat bedrag moet je dan nog eerst verdienen." Hij pleit dan ook voor een reductie van de huurprijzen, om te voorkomen dat niet nog meer winkels uit de binnenstad verdwijnen.

Niet nieuwDe leegstand op de Hoogstraat is niet nieuw, maar het probleem is nu groter en zichtbaarder. Op het stuk tussen C&A en de Binnenrotte staan acht winkelpanden leeg.

Op de Korte Lijnbaan, waar inmiddels bijna een kwart van de zaken leeg staat, is de situatie niet veel beter. Ook daar zijn veel ondernemers vertrokken omdat ze de huurverhoging niet meer konden opbrengen. Een winkel van 260 vierkante meter wordt hier voor 130.000 euro per jaar gehuurd, wat neerkomt op 11.000 euro per maand.

De middenstanders die er nog wel zijn, beginnen last te krijgen van het vertrek van hun collega's. "Je merkt het wel", zegt een medewerkster van Superstore. "De loop gaat eruit. De mensen zeggen ook: 'We komen hier niet meer'."

GezelligFiliaalmanager Walter Oosterhoff van de pakkenwinkel The Society Shop denkt dat de leegstand deels ook te wijten is aan de ondernemers. "Ik denk dat ze niet voor het juiste segment kiezen. Je moet gewoon duidelijk zijn. Wij kiezen bijvoorbeeld voor het luxe segment en dat gaat goed. We hebben veel vaste klanten."

Het Rotterdamse echtpaar Hogerseijl, dat al jaren niet meer op de Korte Lijnbaan is geweest, merkt duidelijk dat het veel minder druk is dan vroeger. "Ik zou het wel jammer vinden als meer winkels zouden verdwijnen. Het moet wel een beetje gezellig blijven", zegt Rob Hogerseijl. "Veel mensen bestellen tegenwoordig alles op internet", weet zijn vrouw. "Ik snap het niet, ik vind winkelen wel leuk."

V&DVolgens Guus van der Werff van de Rotterdamse Ondernemersfederatie hoeven ondernemers en bezoekers zich geen zorgen te maken om de Lijnbaan. "We verwachten dat binnen een halfjaar 90 procent is gevuld." Op dit moment worden hier gesprekken over gevoerd met nieuwe huurders. "Het zijn contracten met internationale ketens, dat duurt gewoon langer."

De Hoogstraat is een structureel probleem, zegt Van der Werff: "Hoewel er nu wel meer mensen lopen vanwege de Markthal." Mocht de V&D ook verdwijnen, dan zou dat grote negatieve gevolgen kunnen hebben voor de Hoogstraat, vreest hij. "Je vult zo'n grote ruimte niet zomaar in."