Nieuws Actueel

Stoute bankmedewerker wacht straf

Rik Nizet 14 oktober 2014

Medewerkers van banken die zich niet houden aan de gedragsregels kunnen binnenkort een boete krijgen of in het uiterste geval ontslag. Dat is het gevolg van de invoering per 1 april 2015 van het tuchtrecht voor bankpersoneel. Dit maakte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dinsdag bekend.

Per 1 januari treedt ook de nieuwe code banken in werking waardoor alle bankmedewerkers de bankierseed moeten afleggen of beloven zich aan de gedragsregels te houden. Medewerkers van banken moeten daarbij het klantbelang altijd voorop stellen. Met deze maatregelen wil de sector werken aan herstel van het vertrouwen dat de samenleving in banken stelt.

GedragscodeOm te kijken of bankpersoneel zich aan de gedragscode houdt, komt er een onafhankelijke commissie die de banken gaat monitoren. Deze commissie staat onder voorzitterschap van Inge Brakman en zal jaarlijks rapporteren. De commissie kan aanbevelingen doen om bepaalde zaken aan te passen. Bij ernstige calamiteiten kan de commissie ook tussentijds rapporteren.

Naming and shaming"Het gaat erom wat banken met de code doen. Hoever zijn banken met het doorvoeren van hun transparantie en hoever dringen de cultuurveranderingen door. Het publieke belang is steeds de invalshoek bij onze monitoring'', aldus Brakman in een toelichting. Als banken duidelijk tekortschieten, kan de commissie dit openbaar maken en daarbij man en paard noemen. "Naming and shaming'' hoort tot onze bevoegdheden, voegde Brakman eraan toe.

CultuuromslagEen cultuuromslag bij de banken zal niet van de ene op de andere dag zijn doorgevoerd. "Dat kost tijd en vraagt dialoog'', zei Peter Blom, topman van Triodos Bank en bestuurslid van de NVB, bij de presentatie van de nieuwe code banken. "Het gaat verder dan wat regels opstellen. Je moet dit ook niet aan de banken alleen overlaten, maar in samenspraak met de samenleving doen.''

De klant is al veel meer centraal komen te staan, vindt Blom. "De aandacht is verschoven van de aandeelhouder naar de klant. Eigenlijk moet je daar wel een soort midden in vinden.''