Nieuws Actueel

Succesfactoren voor starters

Martijn Vervest 8 januari 2015

Je hoort geregeld over studenten die een bedrijfje beginnen en bij wie het vanaf de start voor de wind gaat. Wat doen zij goed? Panteia en de Hogeschool van Amsterdam voelden 16 min of meer succesvolle studentondernemers aan de tand over hun succesfactoren. Succes blijkt geen rocket science: stap in een groeimarkt en wees goedkoper dan je concurrent!De succesfactoren zijn onderdeel van het onderzoek ‘Nulmeting studentbedrijven’. Uit dit onderzoek blijkt dat studentbedrijven zeer innovatief zijn en daarmee een grote economische potentie in zich hebben.OnderzoekDe onderzochte bedrijven zijn bedrijven die zijn opgericht door studenten die de minor ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), UvA of VU hebben gevolgd. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het programmaonderzoek MKB en Ondernemerschap en is mede gefinancierd door Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE).Combinatie van skillsUit de interviews kwam naar voren dat het de leiding van groot belang is voor het succes van de onderneming. Deze teams bestaande uit personen met verschillende competenties en diverse achtergronden lijken het meest succesvol te zijn. Het rapport: "Een combinatie van skills op het gebied van sales, het opbouwen van een netwerk en expertise in de branche waarin het bedrijf zich begeeft, sorteren het meeste effect."ExpertiseDe onderzoekers: "Daar waar partners met dezelfde expertise bij elkaar zaten, leidde dit soms tot conflicten en het opheffen van de samenwerking. Ook vrienden zijn geen garantie voor succes, uiteindelijk kan een vriendenteam de professionalisering van de onderneming in de weg staan. Als de onderneming begint te draaien, kan het succes de groei van de onderneming in de weg staan. Meerdere studentondernemers kwamen tot de conclusie dat de stap van ‘werken in je bedrijf’ naar ‘werken aan je bedrijf’ een grote, maar noodzakelijke, is"SuccesfactorenEnkele succesfactoren zoals opgenomen in het rapport.Marktgerelateerd- Onderscheidend product/dienstconcept.- Goedkoper dan de concurrentie (lagere marges).- Expertise in niche.- Beter gebruikmaken van het internet dan de concurrent door goede advertenties, heldere keywords en aansprekende foto’s.- Goede prijs-kwaliteitverhouding.- Goede samenwerking met andere partijen.- Starten van bedrijf in een groeimarkt, zodat er nog ruimte is om te ontwikkelen en de concurrentie niet moordend is.Bedrijfsgerelateerd- Samenstelling van een complementair team.- Lage kosten.- Werken aan geleidelijke groei van gemiddeld 10 procent per jaar en je realiseren dat het opzetten van een bedrijf een kwestie van lange adem is. Duurzame groei is van groot belang!- Geregeld publiciteit in de media, zelfs al is het de lokale media, om de klant te confronteren met je aanwezigheid.- Een goed netwerk waar mensen in te vinden zijn waarmee je kunt sparren en waaraan je je kunt spiegelen. De meeste ondernemers geven rake adviezen en sparen je niet.- Winnen van prijzen in branchegerelateerde wedstrijden zet je onderneming ook op de kaart en is goed voor je branding.Klantgerelateerd- Gebruiksvriendelijkheid van de dienst en de mogelijkheid om tot een maatwerkoplossing te komen in overleg met de klant.- Goed communiceren met de klant en doen aan verwachtingenmanagement, zodat je knelpunten tijdig kunt benoemen.- Als klant overstapt op product, heeft hij gegarandeerd een kostenbesparing van meer dan 50 procent t.o.v. vergelijkbaar product.- Meedenken met de klant.Persoonlijk- Durf te vragen, probeer niet alles zelf op te lossen, maar zoek specialisten op die je verder kunnen helpen.- Niet meer werken in je bedrijf, maar aan je bedrijf.- Je blijven ontwikkelen, ondanks de drukte van je bedrijf tijd nemen voor seminars of cursussen waardoor je zelf bijblijft op je vakgebied.- Doorzettingsvermogen, je niet door tegenslagen uit het veld laten slaan. Na regen komt zonneschijn.