Nieuws Actueel

Super Bowl: 50 miljoen bierblikjes

Bram de Vrind 2 februari 2015

In alle opzichten is de Super Bowl een uitzonderlijk evenement. Het is dé sportwedstrijd van het jaar voor de Amerikanen. Sommigen beschouwen het zelfs als een -weliswaar onofficiële- feestdag.

Afgezien van Thanksgiving Day wordt er op geen enkele andere dag zoveel geconsumeerd als op de finaledag van de nationale football-competitie. Ter illustratie: de Amerikanen drinken dan gemiddeld zo'n 50 miljoen blikjes bier weg. Als het gaat om eten staan kippenvleugels, popcorn en pizza hoog op de lijst.

Tijdens de finale, zondagavond, tussen de New England Patriots en de titelverdediger Seattle Seahawks, was er in het stadion in Glendale (Phoenix) plaats voor 72.000 toeschouwers. Daarnaast werd de zinderende wedstrijd uitgezonden in ongeveer 170 landen en in 25 verschillende talen. Zij genoten niet alleen van de spanning van de clash, maar ook van spektakel in de rust. Zangeres Katy Perry gaf een optreden weg, evenals Lenny Kravitz en Missy Elliott.

Commercieel gezien is de Super Bowl ook extreem. Omroep NBC, dat het evenement uitzendt, bracht adverteerders 4,5 miljoen dollar in rekening voor een reclamespotje van een halve minuut.

In een van de spots bracht Chevrolet de miljoenen toeschouwers op het verkeerde been. Voordat de wedstrijd begon werd ogenschijnlijk live beeld van het football-stadion de huiskamers in gestuurd. Maar vervolgens flikkerde het beeldscherm en ging het zelfs op zwart. De boodschap die volgde luidde: 'Wat zou je doen als je tv uit ging?'. Om vervolgens reclame te maken voor ingebouwde wifi in een Chevy Colorado terreinwagen, waarmee eigenaren van zo'n auto via een livestream de wedstrijd kunnen volgen. De kwestie was later trending op Twitter.

Zie ook: 5 Super Bowl-reclames die de show stalen