Nieuws Actueel

Superbus van Wubbo Ockels kwijnt weg

De Superbus van wijlen Wubbo Ockels. Het alternatief voor de Zuiderzeelijn. Vol enthousiasme werd in 2012 bekend gemaakt dat het futuristische vervoersmiddel toestemming kreeg om op de openbare weg te rijden. Met 250 kilometer per uur zouden passagiers van Amsterdam naar Groningen rijden. Het idee is echter nooit helemaal tot wasdom gekomen. Waar is de Superbus gebleven? RTV Noord zocht het uit.

Martijn Vervest 20 augustus 2015

Superbus wub groot

Met zijn 15 meter, lage wielbasis, naar boven openslaande deuren en aerodynamische uiterlijk was de bus een aparte vertoning. Het was een prototype, waar meer dan tien miljoen euro in is gestropt. Het ontwerpen en bouwen gebeurde op de Technische Universiteit Delft. Waar Ockels hoogleraar was. Van uitstel komt afstel Hoewel Ockels al in 2008 wilde testen met de bus werden pas in 2010 de eerste kilometers gemaakt. Een moeilijke tijd. Economische crisis. Hoewel de superbus een stuk goedkoper zou worden dan de bestaande spoorlijn moest er nog heel wat geïnvesteerd worden. Geldschieters waren moeilijk te vinden. Universitair docent Joris Melkert was in die tijd de rechterhand van Ockels. “We hadden niet gedacht dat we het zover zouden schoppen', zegt hij. 'We kregen hem zelfs goedgekeurd door de RDW”, vertelt hij de omroep. Het uitblijven van de invoering van de bus vindt hij jammer maar als hij terug kijkt op het project is hij tevreden. Het project heeft op wetenschappelijk gebied veel nut gehad, zegt hij. Iedereen die aan het project heeft gewerkt is goed terecht gekomen. Waar is de Superbus? Waar de bus momenteel staat opgeslagen weet vreemd genoeg niemand. Hij moet ergens in een gebouw van de TU Delft staan. Zelfs Ockels rechterhand, Melkert, moest op deze vraag het antwoord verschuldigd blijven. “De loods waar hij eerst in stond is afgebroken. Misschien dat hij ooit in een museum komt te staan.”