Nieuws Actueel

Supermarkt vecht om afhaalklant

Martijn Vervest 28 november 2014

De supermarktsector maakt een transformatie door. Steeds meer supermarkten openen afhaalpunten, waar klanten hun boodschappen kunnen afhalen nadat ze deze online hebben besteld. Albert Heijn opent acht nieuwe ‘Pick Up Points’ en ook Jumbo timmert hard aan de weg. De Albert Heijn krijgt met de nieuwe uitbreiding 40 afhaallocaties. Ook zo’n 32 franchisers starten met het concept. De supermarkt hoopt hiermee binnenkort 86 procent van de Nederlandse consumenten te bereiken. Andere supermarkt Niet alleen Albert Heijn zet in op afhaalboodschappen. Jumbo opende deze week acht nieuwe afhaallocaties door heel het land. Twee daarvan zijn gevestigd in bestaande supermarkten de andere zes zijn stand-alone vestigingen. Daarmee komt de teller op dertig locaties te staan. Concepten De supermarktketen gaat experimenteren met drie verschillende concepten; losse afhaalpunten, drive-throughs en punten in bestaande winkels. "De terminal staat dan in wat we het uitzwaaigebied in de winkel noemen. Daar kunnen klanten hun bon scannen of hun bestelnummer ingeven. Vervolgens worden de boodschappen gebracht", zegt Roland van den Berg, directeur e-commerce bij Jumbo, tegen Distrifood. "We hebben er bewust voor gekozen om de afhaalpunten niet te combineren met de servicebalie, vanwege de snelheid van de afhandeling."