Nieuws Actueel

Supermarktondernemer juicht

Rik Nizet 9 juli 2014

Supermarktondernemers hebben de afgelopen week 12 miljoen euro extra omzet behaald door het WK-voetbal. Dat is een stijging van 2,4 procent vergeleken met dezelfde week een jaar eerder, meldde marktonderzoeker GfK woensdag.

De cijfers: Nederland - ArgentiniëSpecial: WK 2014WK 2014: Uitslagen en speelschemaBrazilië stuitend zwakDe supermarkten realiseerden afgelopen week een totale omzet van 669 miljoen euro, ofwel een stijging van 2,4 procent ten opzichte van dezelfde week een jaar eerder. Dat is voor het grootste deel toe te schrijven aan de extra verkopen in verband met het WK voetbal, aldus het marktonderzoeksbureau.

Chips en tompoucenVooral chips, tompoucen en Oranjepudding vonden gretig aftrek. Het aantal verkochte Oranjeproducten is wel gedaald. Afgelopen week kocht 4,9 procent van de huishoudens nog een Oranjeproduct, terwijl dat een week eerder nog ruim 12 procent was. Die terugval komt volgens de marktonderzoekers doordat er inmiddels minder Oranjeproducten verkrijgbaar zijn.

Er gingen afgelopen week wel twee keer zoveel tompoucen over de toonbank. Zo'n 4 procent van de Nederlandse huishoudens kocht deze lekkernij. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een gemiddelde week en meer dan in dezelfde week tijdens het WK van 2010.