Nieuws Actueel

Sushi is verborgen dikmaker

Bram de Vrind 31 januari 2014

Wie dacht dat sushi gezond is, komt bedrogen uit. De Japanse hapjes blijken namelijk een verborgen dikmaker, aldus diëtiste Rachel Beller.

Beller opent in de Britse krant Daily Mail de aanval op de Japanse specialiteit die in Nederland toch vooral als gezond wordt gezien.

Twee boterhammen met kaasVolgens Beller kun je sushi maar beter mijden als je gezond wil eten en/of gewicht wil verliezen. Eén enkele rol bevat namelijk net zoveel calorieën als twee boterhammen met kaas.

MayonaiseDaarnaast wordt aan sushi vaak mayonaise toegevoegd, zoals bij publiekslievelingen als de California roll, wat de Japanse hapjes extra vet maakt. Ook de rijst is minder gezond dan je denkt. De sushirijst wordt op smaak gebracht met een mengsel van onder andere azijn en suiker. Een traditioneel recept gaat uit van ongeveer drie eetlepels suiker voor 500 gram rijst, maar ga ervan uit dat restaurants daar veel meer van maken voor een langere houdbaarheid.

Big Mac MenuAl met al komt een sushimaaltijd zo al snel uit boven de 1000 calorieën. Dat is net zoveel als een Big Mac Menu met een medium portie friet.

Let wel: de aanklacht van de diëtiste is gericht op de Westerse versie van sushi. De originele, Japanse variant, is veel gezonder, omdat die geen mayonaise en minder suiker bevat.