Nieuws Actueel

Hoe Swapfiets uitgegroeide tot internationaal bedrijf met 1200 medewerkers

Op 7 november 2014 gaat de Swapfiets website live, vanuit de collegebanken. Het idee van een groepje vrienden: fietsen verhuren op abonnementsbasis. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan twaalfhonderd werknemers in vier verschillende landen. Richard Burger (26) wil dat al zijn werknemers de vrijheid voelen om met nieuwe ideeën te komen, te innoveren en niet bang zijn om fouten te maken. “Als je stil blijft staan, weet je zeker dat je wordt ingehaald.”

Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg 2 december 2018

Richard burger swapfiets onderneming ondernemer fietsen verhuren abonnementsbasis groei groeien marktverstoorder lef nlgroeit

Start

“In het begin hebben wij het idee aan al onze vrienden voorgelegd, waarop zij allemaal kritische vragen stelden. Op een gegeven moment hadden we een antwoord op alle vragen en dachten we: dan moeten we het maar doen! Toen hebben we dertig fietsen gekocht op Marktplaats, een Facebook-pagina opgezet en een website ontwikkeld. Vanuit de collegebanken hebben we deze live gegooid. We dachten dat er niemand op af zou komen, maar toen kwamen er al snel aanmeldingen binnen. Het probleem was dat de fietsen nog niet klaar waren. We zijn toen meteen naar de loods gegaan en hebben de fietsen rijklaar gemaakt. Vervolgens hebben we deze zelf naar de klant gebracht met een snel opgesteld contractje in de hand. De eerste dertig fietsen waren binnen twee weken weg.”

Groei

“Groeien kost heel veel tijd en geld, maar we hadden beide niet. Zoals Mike Tyson zegt: ‘Everybody has a plan until they get punched in the face.’ Natuurlijk denk je van tevoren overal over na, maar zodra je de echte wereld in gaat met betalende klanten, loop je tegen dingen aan waar je geen rekening mee hebt gehouden. We moesten meer áán het bedrijf werken dan ín het bedrijf. We hebben toen aan vrienden gevraagd of zij konden helpen met het rijklaar maken van de fietsen en het Swappen, zodat wij ons konden richten op het opbouwen van het bedrijf. We gingen nadenken over hoe we dit op schaal konden doen. We hebben pitches gehouden, met banken overlegd en investeringen binnengehaald. In die tijd hebben we echt de pilaren van dit bedrijf neergezet.”

Doelen

“We hadden al snel het idee dat Swapfiets alleen kon werken als we het heel groot zouden maken. Maar je perceptie van groot verandert snel. In eerste instantie dachten we dat het een groot succes zou zijn als we duizend klanten hadden, maar dat werd al gauw verhoogd naar vijfduizend en toen we dat target hadden gehaald naar 20.000. Zo hebben we geleerd om onmogelijke doelen te stellen, want als je realistische doelen stelt, ga je achteroverleunen. We hebben nu bijvoorbeeld 75.000 klanten, maar ons doel is 100.000 klanten voor het einde van het jaar. Dat is over twee maanden, dus dat wordt nog best een uitdaging. En volgend jaar willen we nog drie keer zo groot worden. Je moet dan niet denken dat het niet gaat lukken en direct je doelen bijstellen. Je moet creatieve dingen bedenken om het wél te halen en geen smoesjes verzinnen waarom het niet lukt. Think big, make it epic.”

Bijzonder

“Volgende maand bestaan we vier jaar. We zitten nu op 75.000 klanten, in dertig steden in vier verschillende landen met twaalfhonderd man personeel. Het is een enorme verantwoordelijkheid en een challenge, maar dit is mijn eerste echte job, dus ik weet niet beter. Natuurlijk weet je dat dit in de echte wereld heel bijzonder is, maar dat moet je wel elke dag tegen jezelf blijven vertellen. Je bent nooit uitgeleerd en je moet blijven groeien, want anders groeit het bedrijf sneller dan jij doet. Je moet zeker niet naast je schoenen gaan lopen en denken dat je de waarheid in pacht hebt.”

Risico’s

“In het begin heerst er natuurlijk grote onzekerheid, want je weet niet of iedereen zo enthousiast is als dat wij zijn. Nu weten we dat er een steady klantengroei valt te behalen. In de zomer zijn dat vooral nieuwe studenten. Naarmate je steeds meer een track record opbouwt wordt het risico lager. Alleen de volumes worden veel groter. Risico is kans maal consequentie, dus de kans kunnen we steeds beter inschatten, maar de consequenties worden steeds groter. Bij ons is het nooit zo geweest dat de meeste stemmen gelden bij een beslissing. Iedereen moet het ermee eens zijn en zich er goed bij voelen. Anders doen we het niet.”

Mensen

“Misschien cliché, maar ik vind het heel belangrijk om altijd het goede voorbeeld te geven. Ik ben niet bang om fouten te maken. Je ziet dat mensen geen nieuwe dingen durven te proberen, omdat ze bang zijn een tik op hun vingers te krijgen. Dan zeg ik: ‘We proberen iets nieuws en als het niet goed uitpakt, hebben we er in ieder geval iets van geleerd. Volgende keer beter.’ Het is oké om fouten te maken. Ik laat zien dat ik ook fouten maak, maar laat ook zien hoe ik deze herstel. Dit inspireert mensen om zelf dingen op te pakken. Dan trekken we met zijn allen de kar en gaan we met z’n allen een stukje harder.”

Meer lezen? Dit interview is in zijn geheel te lezen in ‘LEF – Het geheim van marktverstoorders ontrafeld’. In dit boek van Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg komen 22 topondernemers aan het woord. Koop het boek met 10 procent korting op www.lefboek.nl met de code DO.

Ik vind het heel belangrijk om altijd het goede voorbeeld te geven

Richard Burger, Swapfiets