Nieuws Actueel

Syntus gaat met app overvolle trein in de spits te lijf

Van onze redactie 27 oktober 2015

Syntus Carloter Ellen

Met zendertjes op de stations langs het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal kan via bluetooth worden geregistreerd of reizigers tijdens of buiten de spitsuren de trein nemen. De reizigers moeten dan wel de Syntus-app op hun mobiele telefoon hebben geïnstalleerd en geactiveerd. Wie ’s ochtends voor half zeven of na negen uur per Syntus-trein reist, verzamelt punten. Daarmee kan korting worden verkregen op trein- en buskaartjes van Syntus, maar ook kan gebruik worden gemaakt van de diensten en producten van bijvoorbeeld poppodium Metropool in Hengelo, Videoland en het Intercity Hotel in Enschede.\

PuntensysteemMet de app en het puntensysteem hoopt Syntus de reizigersstroom over het treintraject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal beter over de dag te spreiden. „De trein op deze lijn zit tijdens de spits vaak overvol terwijl we daarbuiten te maken hebben met overcapaciteit aan materieel. Met dit initiatief proberen we daar wat aan te doen”, zegt Richard Bruns, directeur operations van Syntus.

Het ov-bedrijf gelooft niet dat het registreren van het reizen tijdens of buiten de spits op gespannen voet staat met de privacy van de reiziger. Bruns: „Hij of zij kiest ervoor gebruik te maken van de app en weet dus wat er wordt geregistreerd.”

ZorgvuldigSyntus heeft in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu de juridische kant van de reizigersregistratie laten bekijken door een in onlineprivacy gespecialiseerd bureau. Daarnaast heeft een gedragspsycholoog zich over het systeem gebogen. Volgens Syntus toonde zowel het bureau als de psycholoog zich onder de indruk van de zorgvuldigheid waarmee het bedrijf de app en het bijbehorende programma heeft ontwikkeld. Met de app kunnen overigens ook bus- en treinreizen bij Syntus worden gepland en vooraf betaald.

Foto: Carlo ter Ellen