Nieuws Actueel

Tablet-shoppen neemt vlucht

Bram de Vrind 15 april 2014

Steeds meer mensen shoppen online met de smartphone of tablet. Klanten kochten vorig jaar voor 1,3 miljard euro aan spullen via hun mobiel. Dat is meer dan tweemaal zo veel als de 560 miljoen euro die in 2012 werd gespendeerd. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd marktonderzoek in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

De meeste aankopen worden gedaan met de tablet. Dit apparaat was verantwoordelijk voor bijna driekwart van de mobiele bestedingen.

Vorig jaar werden ruim 26 miljoen online bestellingen gedaan via een smartphone of tablet. Consumenten doen ook steeds vaker grote of dure aankopen mobiel, zo blijkt uit de cijfers. Zij besteedden in de laatste zes maanden van het jaar gemiddeld 52 euro per bestelling; 21 procent meer dan een jaar eerder.

Het aantal mobiele kopers is in de tweede helft van 2013 gestegen naar 2,7 miljoen, bijna een verdubbeling ten opzichte van de tweede helft van 2012. Kleding en schoenen blijken het populairste mobiele segment. Ook boeken, tickets, verzorgingsproducten en speelgoed worden vaak via de tablet en smartphone verkocht.

De verwachting is dat in 2014 de mobiele bestedingen fors blijven toenemen naar een omzet van rond de 2 miljard euro. Dit is goed voor ongeveer 17 procent van de totale onlineshoppingmarkt.