Nieuws Actueel

Talpa Media verkocht: Fantastische kans op verdere groei

Rik Nizet 12 maart 2015

Talpa media verkocht john de mol itv spreken middelgroot

De Britse commerciële televisiezender ITV koopt Talpa Media van John de Mol. Dat werd donderdag bekendgemaakt.

Carrière John de Mol: Geen voetbalprof, wel mediatycoonITV betaalt in eerste instantie 500 miljoen euro voor Talpa. Dat bedrag kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro. Toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren, maar afronding wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht.

Creatieve stafDe Mol blijft dus, samen met het management en de creatieve staf van Talpa, een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van formats. Talpa timmert flink aan de weg in het buitenland met zijn talentenjacht The Voice, die inmiddels in 180 landen wordt uitgezonden. Met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de afgelopen zes jaar ontwikkelde Talpa in totaal 75 shows, waaronder ook Battle of the Sexes en Dating in the Dark.

Het Britse ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf exploiteert een groep zenders en heeft eigen productiebedrijven, ook in een groot aantal andere landen.

Verdere groeiDe Mol noemde ITV "van alle mogelijke partners" het beste bij Talpa passen. "Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content."

De MolVorig jaar september bleek al dat meerdere partijen interesse hadden in het mediabedrijf van De Mol, dat in 2004 werd opgericht. ITV bevestigde onlangs nog exclusieve gesprekken te voeren met Talpa over een mogelijke overname. Buiten de transactie blijven overigens het platenlabel 8ball Music, de radiozenders 538 and SLAM!FM en het belang in SBS Nederland.