Nieuws Actueel

Telecomstoring ergert ondernemer

Martijn Vervest 10 juni 2014

Telecombedrijven spannen zich onvoldoende in om storingen te voorkomen, waardoor winkeliers ,,op grote schaal worden gedupeerd'', meldt Detailhandel Nederland.Dinsdag publiceerde het Agentschap Telecom een overzicht van de storingen in telecomnetwerken in Nederland. Uit de cijfers van de toezichthouder blijkt dat zich vorig jaar 38 grote storingen voordeden. Vergeleken met een jaar eerder was er iets vaker sprake van graafschade. Dat is wanneer bij werkzaamheden per ongeluk een leiding of kabel beschadigd raakt.Pinnen"Als hierdoor een pinautomaat in de winkel eruit komt te liggen, leidt dat tot grote problemen aan de kassa", zegt Tom Ponjee, secretaris betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland. Het bedrag dat winkeliers hierdoor mislopen loopt naar schatting in de 'miljoenen euro's per jaar'.SamenwerkingDe ondernemersorganisatie pleit onder meer voor een betere samenwerking tussen telecombedrijven. "De telecomsector mag zich niet verschuilen achter opmerkingen dat ondernemers maar moeten wennen aan storingen", zegt Ponjee.DiscussieHet Agentschap Telecom wil een maatschappelijke discussie over de kwetsbaarheid van telecomnetwerken op gang brengen. Volgens de toezichthouder moeten mensen en bedrijven zich realiseren dat telecommunicatie niet altijd en overal werkt.