Nieuws Actueel

'Telefoon op de knie, bizar gevaarlijk'

Van onze redactie 23 juli 2015

Image 5102454

Stappenbeld en Kort houden alles op de weg in de gaten in de jacht op verkeershufters. Een forse overschrijding van de maximumsnelheid, rechts inhalen, tijd winnen via de vluchtstrook, zo'n bestuurder is erbij. Sinds januari van dit jaar controleert de politie ook intensief op het negeren van rode kruizen op de autosnelweg.Aanleiding zijn de 21 aanrijdingen met wagens van weginspecteurs in 2014, een stijging van 40 procent ten opzichte van 2013. Bij de botsingen van vorig jaar vielen alleen gewonden bij de bestuurders die fout zaten, maar dat kan niet eeuwig goed blijven gaan. Het lijkt een kwestie van tijd voor onoplettend gedrag van weggebruikers een weginspecteur fataal wordt.OpvallenDe trend van 2014 zet zich voort. De afgelopen 5 weken zijn drie voertuigen van weginspecteurs betrokken geraakt bij een een ongeval. Zondag nog ramde een taxi op de A5 een wagen van Rijkswaterstaat. Opmerkelijk, want de felgele wagens moeten juist opvallen en voorkomen dat ongelukken verder uit de hand lopen. Rijkswaterstaat houdt de weg zelf in de gaten en waarschuwt de politie als een incident langer dan drie kwartier lijkt te gaan duren.Stappenbeld en Kort constateren dat bestuurders steeds vaker afgeleid zijn als ze achter het stuur zitten. ,,Mensen zijn heel veel met hun mobiele telefoon bezig, dat is echt bizar'', zegt Stappenbeld ontstemd. Vooral bij bestuurders die vaak dezelfde route rijden, sluipt het bellen en 'appen' er volgens hen in.Facedown-generatieVolgens de agenten realiseren weggebruikers zich onvoldoende hoe gevaarlijk de afleiding van de smartphone is. ,,De facedown-generatie noemen we dat tegenwoordig'', licht Kort toe. ,,Met de telefoon op de knietjes.''Deze autorijders staan volgens Stappenbeld niet stil bij hun snelheid. ,,Als je 130 kilometer per uur rijdt, dan verplaats je je 36 meter per seconde,'' rekent hij voor. ,,Zo kwam ik bij een dodelijke aanrijding. Twee slachtoffers waren met 130 kilometer per uur op een stilstaande vrachtwagen gereden. Ze zouden een weekendje weg gaan en waren waarschijnlijk gezellig aan het kletsen.''Vijftig manDe agenten maken deel uit van het team verkeershandhaving van de landelijke politie. Met ongeveer vijftig personen en is daarmee lang niet zo groot als de snelwegpolitie ooit was. ,,We kunnen niet meer overal zijn'', erkent projectleider Dick Wiese. ,,We opereren we daar waar het gevaar het grootst is.''Stappenbeld en Kort spoeden zich naar de Botlektunnel, omdat daar een deel met een rood kruis is afgezet vanwege een pechgeval. Vlak voor de tunnel, waar veel vrachtwagens met gevaarlijke stoffen rijden, zetten zij hun auto in een inham. Weer turen ze de omgeving af. Dan is het raak. HufterEen blauwe Toyota Avensis negeert een pijl en een rood kruis. Het kenteken wordt genoteerd, de bestuurder kan een bon van 237 euro verwachten. ,,Hij had ruimte zat om eerder in te voegen'', stelt Kort vast. ,,Dit is gewoon een hufter. Het klinkt misschien wat rechtlijnig, maar bij een rood stoplicht stop je ook niet na de streep.''