Nieuws Actueel

Test NL-Alert 'goed verlopen', maar toch veel klachten

Van onze redactie 1 juni 2015

Image 4964951

Onder de hastag #NLAlert reageren veel twitteraars die de test niet of niet goed hebben ontvangen. Sommige mensen kregen op hun mobiel geen bericht, anderen een half uur later of een paar keer.Geen technische problemenVolgens het ministerie van Veiligheid en Justitie hebben alle providers het NL-Alert via hun 2G- en 3G-netwerk in heel Nederland zonder technische problemen verzonden. Steeds meer mobieltjes ontvangen NL-Alert automatisch. Op andere toestellen moet de gebruiker het systeem zelf installeren. In de loop van dit jaar kunnen ook telefoons die 4G gebruiken de berichten ontvangen. Nu zijn die alleen geschikt voor telefoons met 2G en 3G, de voorgangers van het snelle 4G-internet dat in opmars is. KPN is al wel gestart met het ontvangen van NL-Alert op 4G, daarom heeft een deel van deze klanten maandag al een controlebericht gekregen.Via het systeem waarschuwt de overheid mensen in de buurt van een grote brand of als er bijvoorbeeld een overstroming dreigt of problemen zijn met het drinkwater.Half jaar geleden ook klachtenEen half jaar geleden werd het systeem ook getest. Toen zei het ministerie van Veiligheid en Justitie ook dat de test technisch goed was verlopen, maar toch waren er toen telefoongebruikers die op Twitter klachten uitten over het niet ontvangen van het uitgezonden controlebericht. Het ministerie zei toen dat die klachten meestal te herleiden zijn tot een onjuiste instelling van de telefoon.Het regent ook reacties op Facebook. Heb jij de test goed ontvangen?