Nieuws Actueel

Tevreden werknemer is loyaal

Martijn Vervest 2 juni 2014

Organisaties die de basis goed op orde hebben, beschikken over medewerkers die veel voldoening uit het werk halen en daarbij meer verantwoordelijkheid nemen in het werk. De kans dat deze medewerkers elders solliciteren is tweemaal kleiner, de kans dat zij ingaan op een vergelijkbaar baanaanbod door een andere organisatie is zelfs viermaal kleiner.Dat blijkt uit onderzoek naar de werkbeleving in Nederland dat in april voor de zesde keer werd gehouden door Integron, een onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van klanten en werknemers. De cijfers wijzen uit dat slechts 11 procent van de werkenden in een bedrijf werkt dat de basis op orde heeft. Maar liefst 40 procent van de Nederlandse beroepsbevolking geeft aan dat hun werkgevers nauwelijks tot niet in staat zijn om het beste uit hun medewerkers te halen.Prettig werkenWat betekent het eigenlijk: de basis op orde hebben? Dennis Went van Integron: "Wij leggen al geruime tijd panels steeds 50 items voor en vragen ze hoe belangrijk ze een item vinden. Daar komt altijd een soort van basis uit; zaken die steeds terug komen. Werknemers vinden het relevant om te werken bij een organisatie die professioneel is georganiseerd, dat het bedrijf staat voor kwaliteit en dat het er prettig werken is. Dus het moet plezier brengen, je moet als werknemer voldoening uit je werk kunnen halen en er enige vrijheid in ervaren. Ook zaken als goede samenwerking en aansturing door leidinggevenden zie je steeds terug als belangrijk item.”En wat als je als werkgever op die items slecht scoort?Went: "Als je meer tevredenheid weet te organiseren met die medewerker, dan zie je dat die medewerker uiteindelijk ook meer uit zichzelf weet te halen. Dat geven ze althans aan. Werknemers in organisaties die achterblijven op wat ze graag ervaren, gaan wat meer hangen op zekerheid, op arbeidsvoorwaarden terwijl ze liever vrijheid en ontwikkeling zouden zien. Tsja, dan gaat het een beetje etteren."KwaliteitDe kwaliteitsgerichtheid van de organisatie is het eerste wat volgens het adviesbureau beter moet. "Een organisatie die er op gericht is haar medewerkers producten en diensten te helpen leveren die klanten hoog waarderen. Kortom een boot waarin het fijn peddelen is. Vervolgens is het vormgeven van werkinhoud en voldoening belangrijk, zodat medewerkers echt het gevoel hebben dat zij bijdragen aan het succes van de organisatie. In de laatste plaats zullen ook de samenwerking met collega's en de leidinggevende in de basis goed op orde moeten zijn. Uit het onderzoek blijkt dat die basis maar voor 60 procent op orde is: de ruimte voor verbetering is groot!"Lees verder...