Nieuws Actueel

The Next Entrepreneur: De 4 rijzende sterren van 2014

Bram de Vrind 9 december 2014

Ze zijn de nationale koplopers op het gebied van innovatie en creativiteit. Deze vier startups werden door de vakjury van The Next Entrepreneur geselecteerd als dé rijzende sterren in ondernemersland. De bedrijven werden dinsdag in het zonnetje gezet tijdens de awardceremonie van het evenement van MKB Nederland en Rabobank in Theater 't Spant in Bussum.

Lees ook:

Winnaar The Next Entrepreneur

1. BitesWeLove – Superfoods op je deurmat

Officiële startdatum: 01-08-2014 Plaats: Amsterdam Beoogde jaaromzet: 2,5 miljoen euro

Via BitesWeLove kun je je abonneren op een wekelijkse box met gezonde tussendoortjes die bij je thuis wordt bezorgd. Het idee komt uit de koker van Marleen Basart, die haar baan bij Albert Heijn opgaf om haar droom te verwezenlijken. "Het unieke aan het concept is dat je via een persoonlijk profiel volledig je favoriete box met tussendoortjes kunt samenstellen", zegt Basart.

Klanten kunnen kiezen uit een uitgebreid assortiment van gezonde snacks, waaronder superfoods. Basart: “Alle bites worden door onszelf geproduceerd”.

2. Digitrage – Dure rechtszaak overbodig

Officiële startdatum: 11-02-2013 Plaats: Utrecht Beoogde jaaromzet: 500.000 euro

Wanbetaling kost het bedrijfsleven jaarlijks zo’n 10 miljard euro. Soms loopt een financieel conflict zo hoog op dat je als ondernemer geen andere keuze hebt dan de gang naar de rechter. Digitrage maakt die kostbare stap overbodig.

Digitrage stelt voor zijn klanten een 'arbitraal vonnis' op, dat vervolgens aan de rechtbank wordt doorgespeeld voor goedkeuring. Dat levert een kostenbesparing van 20 tot 25 procent op. "We zorgen ervoor dat je achter je vordering aan kunt, zonder hoge proceskosten", zegt oprichter Gijs Poorter.

Zijn doel voor volgend jaar? "Bij de rechtbanken in Nederland dienen zo’n 400.000 zaken per jaar. Het zou al heel mooi zijn als wij een paar procent van die markt overnemen."

3. United Wardrobe - Digitale marktplaats voor tweedehands kleding

Officiële startdatum: 15-01-2014 Plaats: Utrecht Beoogde jaaromzet: 100.000 euro

Dat duurzaamheid en ondernemerschap perfect hand in hand kunnen gaan, wordt bewezen door United Wardrobe. De startup biedt een digitaal platform voor het verhandelen van tweedehands kleding. "Wij willen dat consumenten in de toekomst eerst op onze site kijken voordat ze naar de winkel gaan om nieuwe kleding te kopen", aldus oprichter Sjuul Berden.

Via de website (40.000 gebruikers) worden dagelijks al zo'n 1500 kledingstukken verhandeld. United Wardrobe vangt ongeveer 4,50 euro per kledingstuk, onder meer door 1,99 euro verkoopkosten te rekenen.

Waarin de startup zich onderscheidt van grote in- en verkoopsites als Marktplaats en Ebay? "Wij zijn de eerste die het kopen en verkopen van tweede hands mode leuk en vooral visueel maken", zegt Berden.

United Wardrode gaat voor Europese heerschappij. Hij wil over een jaar ook actief zijn in België, Frankrijk, Denemarken en Engeland. "Wat AirBNB heeft gedaan met het verhuren van kamers, willen wij met mode gaan doen."

4. Skycap - Drone als reddende engel

Officiële startdatum: 18-09-2014 Plaats: Rotterdam Beoogde jaaromzet: 1,8 miljoen

De consumentenmarkt voor drones wordt wereldwijd geschat op een duizelingwekkende 400 miljard dollar. Skycap boort die markt aan met een one stop shop voor camera-drones die kunnen worden ingezet voor een veelheid van toepassingen, zoals het bieden van humanitaire hulp, milieu-inspecties of het maken van plattegronden.

"Wij waren de eerste partij die met een drone stropers vond in Afrika", zegt oprichter Laurens de Groot. Het bedrijf heeft 18 drones die zijn gestationeerd in Nederland, Engeland en zuidelijk Afrika. Lees verder: The Next Entrepreneur 2014 - Van walvisredder naar succesondernemer