Nieuws Actueel

Tiel profileert zich als fruitstad en koopcentrum

Menno Provoost 21 december 2015

Tiel Centrum Fruitstad

Fruitbomen in de binnenstad, het Tielse spaarsysteem met de FlipPas, corsobeelden als poort naar het centrum, Betuws Bondt in het straatwerk, opgeknapte stegen, een monument voor de Waalcrossers en het Tiels dialect. Het zijn nog maar enkele van de projecten die lopen om Tiel als koopcentrum nieuw aanzien te geven, bericht De Gelderlander.

De projecten die vanuit ondernemersvereniging Hart van Tiel gelanceerd zijn, krijgen snel vorm. Zo is het de bedoeling dat in maart een boomgaardje aangeplant wordt op de parkeerplaats achter het voormalige postkantoor, aan de Chassestraat. Ook is er een braakliggend stuk grond van woningcorporatie SVT in het Dominicuskwartier voor dit doel gereserveerd. Daarbij moeten stegen in de binnenstad verrijkt worden met onder meer leiperen.

Het steunpunt hoogstamfruit is bij de plannen betrokken. Een groep vrijwilligers die de bomen gaan onderhouden, krijgt les in het snoeien van de hoogstammen.

Het Betuws Bondt is een variant op Boerenbont. Een grafisch patroon dat vele facetten van Tiel en de omgeving vertegenwoordigt. Gedacht wordt aan historische zaken zoals de vikingen of de tinindustrie, symbolen als Flipje, een Betuws sieraad of een typerend geveltje.

Hele jaar zichtbaarHart van Tiel doet een oproep om Tielse of Betuwse symbolen aan te dragen. Het Betuws Bondt zou onder eer terugkomen in straatwerk in de stad en van parkeerplaatsen. Het moet daarin in de vorm van kleden en lopers aangelegd worden.

Als corsobeeld is gekozen voor het raamwerk van de Tielse wagen met 'de kop'. Deze wordt momenteel geprepareerd en moet in twee helften, als een poort, bij het gebouw van ABN AMRO aan de Veemarkt komen.

"We willen dat het corso het hele jaar zichtbaar is", zegt binnenstadsmanager Gert-Jan van Ingen. "De maquettes van de ontwerpen moeten in de stad te zien zijn. Het proces van het bouwen van de wagens; wat er allemaal bij komt kijken. Tiel neerzetten als centrum in de fruitregio bij de start van het oogstseizoen. Zoals de Vlaggetjesdag in Scheveningen, waarbij de komst van de Hollandse Nieuwe gevierd wordt."

ReuringDe projecten komen voort uit een lezing die retaildeskundige Cor Molenaar dit voorjaar hield. Vervolgens kwam ontwerper Caro Agterberg met een presentatie van tal van ideeën om de stad leuker te maken. Veel van deze ideeën zijn nu opgepakt door verschillende projectgroepen van vrijwilligers. De gemeente heeft er in totaal zo'n 70.000 euro voor ter beschikking gesteld.

Van Ingen kijkt tevreden naar de ontwikkelingen. "In een half jaar is er al heel wat reuring. Er gebeurt iets. Je ziet dat als plannen van onderaf gedragen worden, dat je snel iets voor elkaar krijgt."

De andere kant van de medaille is dat er bij beleidsmakers wel zorgen zijn. Passen projecten binnen het bestaande beleid, voldoen ze aan de regels, vormen ze een passend geheel met de omgeving. Van Ingen: "We zijn met de gemeente in overleg hoe het allemaal kan worden ingepast. In het begin was dat best lastig. De plannen werden met argusogen bekeken. Maar dat gaat steeds beter. Ambtenaren hebben ook plaatsgenomen in de projectgroepen, om een vinger aan de pols te houden. Het is een wisselwerking en met een goede verstandhouding kun je heel veel bereiken."