Nieuws Actueel

Tijd voor een andere accountant

Rik Nizet 19 januari 2015

Van alle ondernemers is slechts 4 procent ontevreden over zijn of haar huidige accountant. Dat blijkt uit de MKB Cloud Barometer 2014. Ook zegt ruim driekwart in 2015 niet over te stappen naar een andere accountant. Dit betekent niet dat accountants op hun lauweren kunnen rusten: in ruil voor lagere kosten wil één derde van de MKB’ers namelijk alsnog overstappen. Maar gaat het daarbij alleen om directe kosten?

Besparing dankzij innovatie en ontwikkelingJoël Wijngaarde, CTO bij Us Media, stapte over naar Joinson & Spice, de winnaar van de Cloud Accountant Award 2014: "Kosten zijn op zich wel belangrijk, maar de reden waarom ik ben overgestapt is innovatie. In mijn beleving zijn veel accountants niet zo bezig met de ontwikkeling van de markt en de innovatie van hun product. En het gaat mij niet alleen om prijs; ze moeten juist ook bezig zijn met verbetering. Dat kan betekenen dat de accountant an sich misschien niet per definitie goedkoper is, maar de kosten eromheen wel lager zijn - door processen goed op elkaar te laten aansluiten, bijvoorbeeld. In de operatie zit voor mij vaak de besparing."Ken je groeimarktHet lijkt er dus op dat een accountant die je bedrijfsprocessen efficiënter en sneller kan laten verlopen, zijn tarief meer dan terugverdient. En dat doen ze natuurlijk niet door alleen maar jaarrapporten te maken. Sterker nog: maar liefst 65 procent van de accountants ziet bedrijfsadvies als de grootste groeimarkt. Maar voor je goed advies kunt uitdelen, moet je wel meer specialistische kennis hebben.Kennis van processen en advies belangrijkJoinson & Spice richt zich bijvoorbeeld specifiek op één branche: TMT (Technologie, Media en Telecom) bedrijven. Oprichter Louis van Garderen heeft naast een natuurlijke interesse voor de sector, ook diepgaande kennis ervan. Wijngaarde: “Die kennis is voor ons interessant. Ik vraag van hem meer adviezen, stuur bijvoorbeeld ook budgetten naar hem toe. Zo krijg je wel een directere relatie met je accountant; het gaat om meer dan alleen de jaarstukken. Je bent samen met de dagelijkse bedrijfsvoering bezig.”

Te administratief?Van Garderen: “Bij wisseling van de accountant kom ik nog al eens tegen dat het beeld dat een klant van de accountant heeft veel te administratief is. Ik moet vaak eerst uitleggen dat de administratie wel cruciaal is maar dat dat verregaand geautomatiseerd zou moeten. Zodat we voor de echt belangrijke zaken dan pas tijd krijgen. Soms zie ik ondernemers dan opfleuren: zo’n relatie zoek ik al jaren met mijn accountant.”Data-analyse nog niet overal gemeengoedNa die automatiseringsslag kun je je als accountant dus pas echt gaan richten op advies geven. En als we afgaan op de Cloud Barometer, is nog niet iedere accountant zo ver: ICT en data-analyse werden aangewezen als de belangrijkste verbeterpunten. Daarbij werkt nog maar één derde van de accountants met cloudsoftware, terwijl ze juist daarmee een slag kunnen slaan qua efficiency.

Lees verder.