Nieuws Actueel

Timing aanschaf zakenauto cruciaal

Caroline Spilt 25 maart 2015

Lease car auto middelgroot

De timing bij het aanschaffen of leasen van een zakenauto wordt de komende maanden cruciaal. Er gaat nogal wat veranderen qua autobelastingen en bijtelling. Voordat je het weet betaal je voor dezelfde auto veel meer geld dan nodig. Wat staat er op de politieke agenda dit jaar en wat verandert er vanaf 2016?

Het belastingstelsel moet volgens de regering eenvoudiger worden. De eerste gesprekken hierover worden al gevoerd. Onderdeel van het nieuwe belastingstelsel is de autobelasting en daarover wordt snel duidelijkheid verwacht. De zogeheten Autobrief 2.0 waarin de fiscale maatregelen staan op het gebied van bijtelling, BPM en motorrijtuigenbelasting, wordt al april/mei verwacht. Deze maatregelen gaan in op 1 januari 2017 en gelden dan voor vier jaar.

Politieke agendaDe ANWB heeft de belangrijkste politieke momenten voor dit jaar op een rijtje gezet. De Tweede Kamer zal in juni de Autobrief 2.0 behandelen. Daarna volgt in september de wettelijke uitwerking hiervan, bij de bekendmaking van het Belastingplan 2016 op Prinsjesdag. In oktober buigt de Tweede Kamer zich over het Belastingplan en zal er vervolgens in november over stemmen. In december buigt dan de Eerste Kamer zich over het Belastingplan en komt het ter stemming.

Bijtelling 2016Voor 2016 zijn de autobelastingen vorig jaar al vastgesteld. 2016 wordt in feite dus een soort overgangsjaar qua autobelastingen. In 2016 gaan er voor de bijtelling (het bedrag dat bij het loon wordt opgeteld als de auto van de zaak privé wordt gebruikt,) vier percentages gelden, afhankelijk van de CO2-uitstoot.

- Volledig elektrische auto’s krijgen 4 procent bijtelling (dit jaar ook 4 procent)- semi-elektrische auto’s (met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer) 15 procent (dit jaar nog 7 procent)- auto’s met een CO2-uitstoot van 51 tot en met 106 gram per kilometer 21 procent (dit jaar heb je nog de categorieën 14 en 20 procent bijtelling)- de overige auto’s 25 procent.

Vooral semi-elektrische auto’s worden volgend jaar voor de bijtelling dus flink duurder. Ook auto’s die nu nog in de 14 procent-categorie vallen kosten in 2016 meer bijtelling.

Hoofdregel bijtellingspercentageHoofdregel bij de belastingdienst is dat het bijtellingspercentage van toepassing blijft gedurende 60 maanden. De ANWB geeft een voorbeeld: “Dus een benzine auto met een CO2-uitstoot van 105 g/km die op 1 maart 2015 voor het eerst in gebruik is genomen houdt tot en met maart 2020 (5 jaar) het 20 procent bijtellingspercentage.”

WegenbelastingNiet alleen voor de bijtelling worden de CO2-grenswaarden in 2016 aangescherpt. Ook voor de wegenbelasting (ook wel motorrijtuigenbelasting genoemd) worden de CO2-grenswaarden aangescherpt. De ANWB concludeert: “Het moment van aankoop of het sluiten van het leasecontract kan dus veel geld schelen.”

Populaire categorieEen populaire categorie voor ondernemers gezien de fiscale voordelen is bijvoorbeeld de al aangehaalde categorie (semi-) elektrische auto. Voorbeelden hiervan zijn de Opel Ampera met range extender of de plug-in hybride Toyota Prius. Voor dit soort auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 g/km geldt nu nog een vrijstelling voor de wegenbelasting. In 2016 verdwijnt deze vrijstelling. Alleen nul-emissie auto’s hebben nog BPM-vrijstelling. Deze vrijstelling is wettelijk vastgelegd en duurt tot 2018.

Lees op BC.nl meer over rekentools