Nieuws Actueel

Tips voor een perfect persbericht

Martijn Vervest 6 november 2014

Voor een bedrijf is zichtbaarheid cruciaal. Een goed persbericht kan helpen je nieuwe product, dienst of aankondiging de aandacht te geven die het verdient. De meeste redacties krijgen honderden mailtjes per dag, de kans dat ze net jou mailtje eruit pikken en het bericht publiceren is dus uiterst klein. Om die kans te vergroten hier tien tips voor het schrijven van persberichten.Lees ook:

Zo schrijf je een persbericht Persbericht is geen verkooppraatje Personaliseer je persbericht

1. Verstuur alleen een persbericht als je ook daadwerkelijk nieuws hebt. Veel redacties scannen op nieuwsfeiten en filteren snel alle ´reclame´ mails richting de prullenbak.2. Denk goed na over de titel en vermeld deze ook in het onderwerpveld van de mail. Redacties krijgen vaak honderden mails per week of zelfs per dag. De kop bepaalt of het bericht gelezen wordt of niet.3. In de eerste alinea vermeld je direct het nieuwsfeit. Daarna komt pas aanvullende informatie. Hoe minder belangrijk de informatie, hoe verder onderaan het bericht. 4. Sluit het bericht altijd af met een noot aan de redactie. Zet daarin algemene bedrijfsinformatie en contactgegevens.5. Verstuur altijd de platte tekst in de mail. Voeg als bijlage altijd een Word- of PDF-bestand bij met daarin nog eens dezelfde tekst.6. Stuur je persbericht alleen naar media die echt iets met het onderwerp kunnen. Dat is snel na te gaan door op de website te kijken en een aantal geplaatste berichten te lezen.7. Zorg er voor dat je de emailadressen waar je het persbericht aan verstuurd altijd in het BCC-veld staan. Zo ziet de ontvanger niet een hele waslijst aan adressen. 8. Zorg er voor dat je na het versturen van het persbericht telefonisch bereikbaar bent voor vragen. 9. Het toevoegen van relevant beeldmateriaal verhoogt de kans op publicatie. Zorg er wel voor dat de bijlage nooit groter is dan 1 MB. Op je eigen website kun je beeldmateriaal plaatsen dat door de journalist gedownload kan worden. 10. Publiceer je persbericht nadat je hem hebt verzonden altijd op je eigen website.