Nieuws Actueel

To do in 2015: conceptdenken voor webshops

Rik Nizet 2 december 2014

Ik verwonder me over de eenheidsworst in webshopland. We onderscheiden grofweg twee soorten webshops. Shops die een breed assortiment producten van anderen verkopen: grote bekende spelers zijn bijvoorbeeld Fonq, Zalando en Bol.com. De online warenhuizen. En daarnaast zijn er de nicheshops: webshops die focussen op één productcategorie of één eigen merk. Ik verwonder me over de matige branding van de meeste spelers.Waarom moet ik bij bol.com bestellen en niet bij een ander? Waarom moet ik bij livvlifestyle.nl bestellen en niet bij een ander? Een duidelijk communicatieconcept ontbreekt in negen van de tien gevallen.

Coolblue focust op praktische USP’s, zoals snelheid en bestelgemak. Het merk heeft hiermee een kartrekkers rol bemachtigd in een moeilijke markt als consumentenelektronica. Bestel je om 23.59 dan wordt je wasmachine de volgende dag thuis geleverd èn aangesloten. Geweldige service. Service gaat richting een ESP: emotionalsellingpoint. Een propositiebelofte op een hogere trede in de propositieladder. Wehkamp is zoekende en heeft nu een campagne lopen waarin ze focust op dure merkproducten. Campagnes met mooie sfeerbeelden waarin verschillende producten van het seizoen voorbij komen. Herkenning ja? Propositie Wehkamp… uhhh...

In de evolutie van USP naar ESP staan we nu aan de vooravond van de ISP. Inspirational Selling Point. Merken die inspireren doen het goed. Die merken zorgen voor engagement. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Method Cleaning Products. Sinds kort ook verkrijgbaar op de Nederlandse markt. En natuurlijk ons eigen merk Cottona Table Textiles. Just in time inspireren we onze klanten rondom tafelen, tafelstyling, textiel, food en feestjes. De in de webshop geïntegreerde blog Today’sTable geeft daar alle ruimte voor maar ook social media als Facebook en Pinterest gebruiken we om te inspireren over de kerstrends dit jaar, servetten vouwen met Pasen, buiten eten etc. Alles valt onder één paraplu-conceptgedachte die je in alle middelen terugziet: wij vinden namelijk dat een etentje niet compleet is zonder Cottona. Cottona maakt het eten lekkerder en gezelschapsgevoel groter. Niet alleen in beeld zie je dit terug ook in de namen van de rubrieken op het blog.

Ontwikkel kwalitatieve content die relevant is voor je doelgroep. En zorg dat je vindbaar bent op belangrijke zoekwoorden van je doelgroep. De Hema heeft vanuit die gedachte de Blog Awards geïntroduceerd. Een slimme strategie om haar doelgroep te inspireren.

Online warenhuizen kunnen qua branding leren van de nichemerken. Niche merken hebben goud in handen om een conceptgedachte uit te dragen maar helaas zie ik ook daar te vaak algemene uitwisselbare sfeerbeelden en rationele productfoto’s.

Mijn 9 tips voor een goed webshopconcept:

1. Wat is nu echt je onderscheidend vermogen?

Waarom moet een klant bij jou kopen? Communiceer je op praktische usp’s zoals bijvoorbeeld snel in huis, bestelgemak en gratis retourneren? In het online landschap in 2014 verwachten klanten dat. Alleen als je hier echt opvallend beter in bent zijn er kansen. Coolblue verwondert nu nog maar mag wat mij betreft ook snel de ESP super service, die bieden ze immers.

2. Kun je van een USP naar ESP of ISP?

Voeg je iets toe aan het leven van je klant. Gebruik voor het vinden van je belofte bijvoorbeeld het Golden Circle model van Simon Sinek. Wat is jouw why? Waarom doe je wat je doet? Wat drijft je? Wat geloof je dat jouw merk/webshop toevoegt in het leven van je doelgroep? Welke inzichten over de markt, je doelgroep, trends of concurrenten zie jij waar je iets mee kunt? Immers moet je weten wat je concurrenten doen maar uitgaan van je van eigen kracht.

3. Kies één propositie/communicatie belofte ...

...waarop je focust en die je doelgroep in één oogopslag begrijpt. Breng vervolgens rangorde aan in de rest van je onderscheidend vermogen.

4. Vertel je verhaal

Droge feiten worden niet onthouden, verhalen wel. Vertel je propositie in tekst en beeld. Focus op visual storytelling. Welk beeldverhaal vertel je? Kleinere online warenhuizen (shops met een breder assortiment en geen eigen merk) maken nauwelijks nieuwe visuele content. Aangeleverd materiaal van leveranciers wordt gebruikt. Wat voeg jij hieraan toe? Breng je verhaal tot leven niet alleen op de homepage maar ook op alle landingspagina’s.

5. Zorg voor herkenning en eenduidige communicatie

Focus in alle communicatie op je hoofdboodschap, de gekozen propositie.

6. Less is more, skip de details en overload aan teksten en picto’s

Meestal hebben die namelijk maar één doel: vertrouwen winnen. Een site die conceptueel professioneel gemaakt is straalt vertrouwen uit. Daar kan geen keurmerk of picto tegenop. Bekijk je site eens écht kritisch. Staat de juiste informatie op de juiste plaats? Denk ook hier weer vanuit je doelgroep.

7. In een digitale wereld is human de onderscheidende factor

Laat zien wie je bent. Maak je site persoonlijker. Spreek je doelgroep aan zoals je ze ook in real life zou aanspreken.

8. Leg je conceptgedachte vast

Omschrijf het en gebruik het als toetssteen voor alle content die je maakt, voor het assortiment wat je voert en voor promotieacties die je doet. Voor de naamgeving van je rubrieken op je blog of het opnemen van een nieuw artikel in je assortiment.

9. Naming

Het belang van een onderscheidende merknaam en url is enorm. Vindbaar worden is immers ook onthouden worden. In de fysieke winkelstad onthouden klanten je adres, en dat kan ervoor zorgen dat ze in de toekomst (spontaan) terugkomen. Maar geldt dit ook online? Weten ze je op internet na een tijd ook nog terug te vinden?

10. Last but not least: succes and have fun!

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen inspireren. Ik wens iedereen een succesvol online 2015.