Nieuws Actueel

Toekomst van V&D oogt opeens een stuk zonniger

Van onze redactie 11 juli 2015

Image 5073014

Met het geld koopt Sun Capital huisbanken ABN Amro, ING en Rabobank uit. De drie stelden het miljoenenkrediet afgelopen februari voor 2 jaar beschikbaar, als onderdeel van het grote reddingsakkoord rond V&D. Gezamenlijk staken Sun Capital, banken en verhuurders toen een slordige 125 miljoen euro in V&D via vers kapitaal, extra leningen en huurverlagingen.Een klein halfjaar later blijkt de deal met de banken erg lastig werken, topman John van der Ent moest constant overleggen met drie banken, zegt hij in het Financieele Dablad. ,,Het beperkte onze bewegingsruimte.'' Van der Ent heeft nu voor elkaar gekregen dat Sun Capital extra investeert in V&D en de leningen overneemt. Samen met de 47 miljoen van nu en de 60 miljoen die in februari al werd uitgetrokken heeft het private equity fonds nu ruim 200 miljoen euro in V&D zitten. Sun Capital stelt het geld voor 4 jaar beschikbaar, dubbel zo lang als de banken. Volgens Van der Ent gaat V&D niet meer rente betalen. Het warenhuis heeft meteen honderden brieven op de post gedaan om leveranciers in te lichten dat er nu veel meer zekerheid is.VierkoppigTegelijk met de extra lucht stroomlijnt V&D de directie. Voortaan worden besluiten genomen door een vierkoppig team, waarin onder anderen Van der Ent en inkoopdirecteur Lilian Vos zitten. De verantwoordelijke managers voor human resources, e-commerce en marketing maken geen deel meer uit van het kernteam. Tot nu toe bestond de directie uit negen mensen. Het warenhuis beklemtoont dat de andere vijf wél hun huidige managementfunctie behouden. ,,Negen mensen is echt te veel,'' licht woordvoerder Edwin van Wijk toe. ,,De meeste grote bedrijven hebben een directie van drie of zelfs maar twee mensen.''Al met al lijkt de lucht boven V&D langzaam op te klaren. Vorige week sloot de directie al een akkoord met vakbonden FNV en CNV over een reorganisatie die 400 mensen hun baan kost. De loonsverlaging die V&D zijn 5500 medewerkers wilde opleggen, is van tafel. Eerder werd bekend dat er een principedeal ligt met de grote verhuurders om vierkante meters winkeloppervlak in te leveren.Nieuwe koersVan der Ent en inkoopbaas Vos kunnen zich daarmee geheel richten op de nieuwe koers die V&D weer populair moet maken bij het grote publiek. In de nieuwe strategie staan modebewuste vrouwen van 35 jaar en ouder centraal. Naast mode en lifestyle gaat het warenhuis zijn populairste merk La Place beter vermarkten. Zo komen er La Place potten, pannen, bestek en ander kookgerei in de schappen. Ook wordt er een La Place lipgloss en cosmeticalijn uitgebracht. V&D's gaan zich ook meer op de lokale markt richten, maar het vlaggenschip in Amsterdam juist meer op toeristen.