Nieuws Actueel
Toezichthouders dwingen TikTok tot beter onderscheid reclames
TikTok moet van Europese toezichthouders, waaronder de Nederlandse ACM, voortaan heel duidelijk maken wat nu precies reclame is en wat niet. Het videoplatform, waarop vooral jongeren filmpjes delen, is op de vingers getikt omdat dit onderscheid niet helder was. De marktwaakhonden hebben TikTok gedwongen om aanpassingen door te voeren.

Commerciële content zal voortaan duidelijk gemarkeerd worden met een label, geeft de ACM aan. Verder zou het nu makkelijker moeten zijn voor gebruikers van TikTok om af te zien van gepersonaliseerde advertenties. De optie om die te weigeren moet voortaan op vergelijkbare wijze worden getoond als de optie om die te accepteren.
Aanleiding voor de bemoeienis van de toezichthouders was een klacht van consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond. Zij riepen vorig jaar op tot ingrijpen bij TikTok. Het videoplatform zou gebruikers misleiden en kinderen, een hele kwetsbare doelgroep, onvoldoende bescherming bieden tegen ongepaste inhoud en reclames.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid bij de ACM, zegt dat de toezichthouders de stappen van TikTok verwelkomen. Ze benadrukt dat de ACM samen met collega's in andere EU-landen goed in de gaten zal houden of TikTok alle toezeggingen nakomt.