Nieuws Actueel

Toffe-Shirts.nl levert 200 tot 500 shirts per week en heeft nu een winkel in Almelo

Van onze redactie 13 oktober 2015

Nick Runhaar Toffes Shirtsnl Emiel Muijderman

De etalage is een kleurenparade met een verscheidenheid aan kledingstukken. En dat is in zijn zaak niet anders. Terwijl de winkel deze ochtend officieel nog gesloten is, is Runhaar al druk in de weer met bedrukken. "Want nu kan ik meters maken", zegt hij. "De onlinebestellingen vormen nog steeds mijn corebusiness. En het meeste kun je doen zolang er geen klanten in de winkel zijn."

Reclamebureau In 2004 begon hij als reclamebureau, in 2006 werd ToffeShirts.nl zijn fulltimebaan, nadat een bedrijf hem vroeg om vijfduziend Oranje-shirts te leveren in de aanloop naar het EK, en sinds maart van dit jaar heeft hij een winkel. Waar hij zoal aan levert? Van vriendengroepen die op vakantie gaan en bedrukte shirts of caps willen hebben, tot aan kleding voor sportteams en bedrijven. Per week gaan er tussen de tweehonderd en vijfhonderd shirts de deur uit, in de zomer tussen de zevenhonderd en achthonderd caps per week en rond de kerst levert Runhaar dozen vol kerstmanpakken voor de inmiddels populaire Santa Runs. Nu moet hij eigenlijk beginnen aan het assortiment winterartikelen, zoals mutsen, maar de drukte regeert. "De bestellingen gaan namelijk ook door."

Heracles Almelo In zijn winkel hangt inmiddels ook al enige tijd een Heracles Almelo-lijn met shirts, jassen, sjaals en zelfs slabbertjes. Het beeldmerk heeft in vergelijking met het clublogo dezelfde vorm, maar de invulling wijkt af. HAFC, een onder supporters geroemde afkorting verwijzend naar Heracles Almelo Football Club, is een geregistreerd merk en vindt gretig aftrek. "Met name de baseballjasjes zie je vrij veel in het stadion. Die heb ik tegen kostprijs verkocht als stunt. Dat heeft zich inmiddels wel uitbetaald", constateert Runhaar.

PECmen Maar de meeste publiciteit bereikte hij tot dusver met PEC Zwolle. In aanloop naar de bekerfinale tegen Ajax ontwierp Runhaar een ludiek shirt: PECman. "Ik was Studio Voetbal aan het kijken, op het moment dat ik op de iPad het spelletje PacMan voorbij zag komen. Van de A heb ik een E gemaakt en toen ben ik gaan tekenen. Uiteindelijk werd het een PECmen die drie kruisjes, verwijzend naar het stadslogo van Amsterdam, op ging eten om vervolgens bij de beker te komen. Het werd een doorslaand succes. Mede omdat de club zelf pas een week voor de finale met speciale shirts kwam. Het mooiste was dat bijna één op de vijf Kuipgangers mijn shirt aan had.''

Foto: Emiel Muijderman